Min träningsblogg - Rund är också en form!

måndag 12 december 2011

Kalla mig "old fashion"...

... men i min värld ska en lucia ska vara tjej. Punkt!
I Lund röstade elevrådet om frågan om killar skulle få ställa upp som luciakandidater och resultatet blev att de fick det. Därefter blev det "liv" på flertalet föräldrar som ringde till skolan och var upprörda.

Upprörd och upprörd vet jag inte om jag hade blivit. Egentligen är det väl skitsamma. Vill en kille stå där med vit klänning, rött sidenband och stearinljus droppandes ner i hårbotten så kan ska han väl få göra det!

Frågan som ställs är "Kan en kille vara Lucia?" 
Tja, det är klart att han KAN! Min fråga skulle däremot vara: "Varför vill en kille vara lucia?"

Just bara för att han KAN eller av någon annan (vettigare) anledning? Det hade varit roligt att få höra några (riktiga) argument?



23 som har tyckt till:

Petra sa...

Klart att en kille kan vara Lucia. Tycker dock att det känns lite konstigt.
Kram

TC sa...

Att Lucia råkade vara kvinna bör egentligen vara irrelevant eftersom vi alla är människor, och poängen med Lucia är ju budskapet som ju lika gärna kunde förts fram av man! Det bör alltså vara självklart att både män och kvinnor kan få föra fram Lucias budskap!

Bella Davis sa...

Att en man är Lucia spelar väl ingen roll, men det kanske blir lite lustig att få se in man som Lucia,
Men visst går det att en man är Lucia,

Rebecca sa...

Min motfråga är då: Varför VILL en tjej vara Lucia?

desperat hemmafru sa...

Tja, inte ens som utlandssvensk (som därmed håller ännu hårdare på traditionerna) kan jag bli så särskilt upprörd. Att det blev en kille är ju självklart när det fanns möjlighet! Vore dumt av eleverna att missa en sådan möjlighet att uppröra etablissemanget lite...

Duktiga Tjejen sa...

Se Rebecca, mycket bra kommentar!!

♥ Sojka ♥ sa...

Svagt pannben? =/

Jag har aldrig i hela mitt liv klarat så här många! Man blir liksom helt stolt! =D

Tack! :)

Kram!

Västgötskan sa...

Rebecca:
Jag är ganska övertygad om att det har med traditioner att göra. Det är som att säga att en tjej skulle vara stjärngossa. Klart det går! :-)
Men det heter ändå en stjärn-GOSSE.

Västgötskan sa...

Desperat hemmafru:
Ja, det känns som att hela grejen tas upp endast för att "röra runt i grytan" ...

h sa...

Tycker inte det spelar någon roll vad Lucia har för kön.
Jag tycker inte heller att man ska rösta om det...borde vara som på dagis, alla som vill vara Lucia får vara det. :)

Janne sa...

Inget är självklart längre en kille kan vara lucia fast jag sj skulle inte gilla se det utan det ska vara en tjej Kram

kattiiiiss sa...

Gammeldags jag med då. Absolut en tjej. Mycket delaktig med männen men Lucian är inget att diskutera.

Villa Frejas bokblogg sa...

Men nej, alltså det är ju sött på förskolor om killar är lucia och så där. Och på spex. Men herregud, Lucia var en tjej. Så ja, jag är väl också gammaldags då'rå.

Mallan sa...

Det blir ju lite fel det där.... Det bygger ju på en sed eller myt eller va fan man kallar det. Och HON hette Lucia. Därav namnet. Killar ska inte vara Lucia och tjejer ska inte heta Charlie. Och därmed basta, haha! :-)

4U2 sa...

Frågan är väl so: skulle många tycka (troende, det är inte jag) att kvinnor skulle få klä sig till t.ex Jesus? Jag bara undrar då det är bara traditioner ... ? :)

Amanda sa...

Jag kan absolut förstå att en pojke på 3-6 år vill vara Lucia, för han kanske tycker Lucia är väldigt vacker och han vill också vara så fin!

Men när vi börjar snacka åldrarna 14-20 år, så känns det som att det är enbart för att håna hela grejen. Göra ett enda stort skämt av det, väldigt trist.

Vad dopet anbelangar så ser jag fram emot att få planera det :D

Susjos sa...

Han passar ju jättebra! Visst kan alla vara lucia :)

- sa...

Suck. Det där men genus kan bli så himla fånigt ibland! Allt ska rivas upp bara för ATT liksom. Om det är vettigt eller inte, tror jag inte såna människor ens frågar sig..!! Låt för fan tjejer vara tjejer och killar vara killar och om en tjej vill klä sig i rosa eller vara tomboy eller om en kille vill leka med bilar eller barbisar, är ju alldeles skitsamma, men låt bli att bestämma sånt över huvudet på dom. Suck.

Västgötskan sa...

4U2:
Intressant frågeställning!

h sa...

Kan inte låta bli att lägga upp en länk till en som sagt det bra. :)


http://www.ketchupmamman.se/2011/12/en-blodig-lucia-tack/

Västgötskan sa...

Helena:
Ja, så kan man ju se på det.. ;-)

h sa...

En till:

http://www.alltforforaldrar.se/ladydahmer/2011/december/pepparkaksgubben-ar-faktiskt-neger.html

Pockethexan sa...

Jaha nu förstår jag vad du menar med en manlig Lucia o jag försår att det är en het fråga...he,he!

Men går man i en körklass som min son gjorde så ruckar man inte på traditionerna för här SKA allt var rätt o det var ingen som sa emot körfröken inte, onej!

Det var hård bud även på klädseln vid de övriga konserterna, fast det är en komunalskola i en söderförort till Sthlm, o det var knappt så att alla visste vad som menades med finbyxor och finskor..

Kramis från en som saknar de underbara konserterna/Pockethexan