Min träningsblogg - Rund är också en form!

onsdag 14 december 2011

Jag är inte...

...och har aldrig varit en Kristdemokrat.
Däremot kan erkänna att jag, som förälder, har tyckt att de har varit det partiet som har haft den bästa familjepolitiken. Tills nu...
En arbetsgrupp inom partiet anser att man ska se över maxtaxan och att man ska tjäna på att hämta barnen tidigare. Dvs hämta tidigt = "bättre" (...) förälder(?) = billigare för skolan och för "dig".


De menar att maxtaxan inte höjts på flera år trots löneökningar och mer i plånboken pga (tack vare) skattesänkningar. Det har de ju i och för sig en poäng i.
Jag tror däremot att risken är överhängande att föräldrar som redan idag har dåligt samvete, får ännu mer av samma vara! De som redan har gått ner i arbetstid och försöker få ihop hämtning och lämning i vardagspusslet, för att inte få "dålig-förälder"-stämpel...

Ett annat argument från politikernas sida är (självklart) att det kostar 120.000 per barn och år på en förskoleplats. Det är mycket pengar, jämfört med vad vi föräldrar betalar, absolut!
Men då undrar jag; när man som förälder eventuellt väljer att vara hemma med sina barn och ta ut vårdnadsbidrag. Varför får man bara ca 3.500 i ersättning per månad, när staten samtidigt tjänar 10.000 kr per plats...?


Hade ni varit hemma mer om ni hade fått högre maxtaxa?




7 som har tyckt till:

kattiiiiss sa...

Gud vilket vuxet inlägg haha
Har inget svar på din fråga.. jag jobbar ju inte för tillfälligt så.

Villa Frejas bokblogg sa...

Det hade jag nog varit - om vi fått ut så pass mycket att vi klarat oss på det.
Samtidigt tycker jag - inför stämpelklocka på förskolan så betalar man bara för den tid barnet verkligen är där.

Sv. nej, 6 små fötter menade jag. Det är bara Alvin och yngsta tjejen som tassar efter mig. De båda stora är redan mer självständiga :)

Jess sa...

Tror de att alla kan välja att jobba mindre?
Något snett är det!

Västgötskan sa...

Jess:
Ja, de är nog exakt vad de verkar tro. Klart att en del skulle kunna gå ner lite mer i tid om de omprioriterar sitt liv. Men tänk på alla som jobbar inom t.ex. vården eller ensamstående föräldrar som verkligen jobbar häcken av sig och som inte har RÅD att gå ner i arbetstid...? :-(

Nettan sa...

Just nu hade det inte funnits en chans att hämta tidigare. Jag studerar och kära maken får jobba. Det finns liksom inget att spela med.
Det är sjukt att man ska ha dåligt samvete för att man måste jobba och därför lämna barnen. Hade jag varit rik hade jag inte tvekat att vara hemma men nu är jag inte det så valet finns inte. / Nettan

Susjos sa...

Nej,rättvist är det inte!

- sa...

Nej, det hade jag inte. Visserligen hade jag kanske inte valt dagis om jag hade kunnat välja dagmamma..men här tog de bort de flesta dagmammorna som fanns, de var "övertaliga" hette det. Och därmed fick många barn placeras på dagis istället. Min unge hade passat bättre hos dagmamma...hon klarade inte riktigt oväsendet och så. Men jag hade inte valt att vara hemma med henne, pga stimulansen. Numera finns det inga barn hemma direkt, så då finns det ingen att leka med liksom. Det är inte som när jag var barn, då kunde man bara gå ut på baksidan så var lekplatsen full av kompisar! Nå, kristdemokraterna de har ju åsikten att egentligen ska kvinnan inte jobba utan stå vid spisen och föda barn och vara hemma med dem och har inget att göra på en arbetsplats, har jag förstått...