Min träningsblogg - Rund är också en form!

lördag 10 december 2011

Det här med julkalendrar.

Jag minns med glädje chokladkalendrarna innan jul. Det fanns tv- och radio-kalendrar även då, men choklad var ju det som gällde!

Även sönerna har varsin nu och de uppskattas! Jag vet att många är emot det här med godis varje dag och visst, det är kanske inte jättebra. Men en månad på hela året? En YNKA chokladbit för att räkna ner till julen? Det är väl inte så farligt. Som sagt, jag minns själv hur uppskattat det var!

Jag kikade lite på Lego-kalendrar tidigare i år men de kostar ju för sjutton flera hundra och vad får man? Små gubbar och andra ytte-pytte-svin-dyra saker?!


Allra helst hade jag velat göra en julklappskalender. Har funderat på det i flera år, men jag är nog lite för "lat". He he! Kanske nästa år.

Men då tillkommer ju "problemet"; Att hitta 
72 små julklappar! Dvs tre barn à 24 små klappar. Vad tusan; Med lite fantasi ska det väl gå också. :-)


Vad har era barn för kalendrar? Samma som ni när ni var små?


10 som har tyckt till:

♥ Sojka ♥ sa...

Ja man måste ju prova olika saker! =)
Kram!

- sa...

Min dotter fick alltid både tv:s kalender plus massa chokladkalendrar av en massa folk, alla kom med såna där till henne. Och hon kom snart på att man kan tjuväta all chokla och sen försöka stänga igen luckorna igen..! Nice try liksom..man såg ju på en gång att luckorna öppnats :D Nej, jag tycker inte man behöver vara så där fanatisk med godis vid vissa tillfällen. Inga regler utan undantag :) Men julklappskalender till 3 stycken barn? Det var ambitiöst! Det hade jag aldrig orkat eller ens kunnat fundera ut klappar till..:P

Villa Frejas bokblogg sa...

Chokladkalender är vad som gäller. Allt annat kostar för mycket tid och- eller pengar.

Ceciliah sa...

Min son har en Legokalender med star wars. Dyr men väldigt uppskattad. De har godislöfte så därför blev det ingen chokladkalender. Julkalendern på tv ser de ibland men oftast på nätet istället och säger själva "varför ska man ha en egen kalender när de ändå öppnar den på tvn?"...

Nett sa...

Du kan ju alltid leta julklappar under hela året och slå in, så blir det inte så mycket just till jul :)

Unknown sa...

Visst är det dyra saker.. men jag tycker att man kan ha en kalender på 3 barn. Du vet sådana där "automater" utanför mataffärerna. kostar 5 kr eller 10 kr sådana kan man ta nån ring,liten gubbe eller dylikt..
kanske nåt med lego,slå in i olika paket. tillslut har dem till nytt lego, wilma fick clementin i nån (dock inte vart inslagen i 3 veckor),strumpor,bussaker som pruttkudde... med mera. Så får dem turas om att öppna..Tycker jag funkar jätte bra..

Sara sa...

Hade tänkt och börjat köpa in saker till var sin paketkalender till barnen, men jag tyckte det blev för dyrt och så ville man inte köpa massa skit heller, som man ändå kommer slänga efter någon månad. Så det blev att barnen har fått ett paket varje advent istället och dom har varit jätte nöjda. Och då har dom fått något som man vet dom vill ha. Chokladkalendern ratade stora tjejen förra året.

Caroline sa...

Paketkalendrar är himla fina och säkert superroliga för barnen men jag tycker att det blir både svårt att hitta saker som inte är skräp och ledsnas på fort och sedan tycker jag det blir alldeles för dyrt. Chokladkalender och en gammeldags glittrig sak med änglar till stora tjejen kör vi på. När jag var liten fick vi alltid chokladkalendrar av föräldrarna och en glittrig från mormor och morfar och det fortsätter vi som sagt var med till barnen.

Joanna Björkqvist sa...

Mina två barn har i år TRE kalendrar var. Hur gick det till??? De har en med choklad och en från Haribo med godis i och så en julgran som jag gjort i filttyg och där hänger 24 små paket.

I år jag varit lite finurlig med paketen på den kalendern, för vi ska åka till New York den 28 december och då behöver barnen dollar. Så de allra flesta dagarna får de antingen en ensam dollarsedel eller så en dollar och en liten plopp eller kanske en dollar kring en tom toarulle. Till slut får de ihop ett par hundra att shoppa för... (räknat i svenska kronor alltså, inte ett par hundra dollar)

Inte så dumt och jag slipper köpa en massa krafs som de aldrig kommer att använda ändå!

Nettan sa...

Här blir det också chokladkalender. Jag gjorde mig till och köpte en varsen Disney Prinssesor-kalender men det blev dom inte speciellt glada för. Detta kändes lite konstigt eftersom dom alltid bruka vara tacksamma. Men jag tror att det är så att dom helt enkelt förväntar sig chokladkalender för att vi alltid haft det. Så helt klart ska inte jag göra mig till igen när dom nöjer sig med en lite chokladkalender ;-). Ja, sen har dom ju tv-kalenderna också, som förövrigt är riktigt bra i år tycker jag. / Nettan