Min träningsblogg - Rund är också en form!

fredag 30 december 2011

Det här med "hen" (och "henom")?

Vad var det för ljushuvud som kom på att vi skulle använda ett könsneutralt pronomen i form av "hen" (istället för han/hon)...?

Jag kanske är konservativ, men varför inte använda alternativ: Man, vi, denne, de, dem osv osv? Det enda som dyker upp i mitt huvud när jag hör ordet är en kacklande höna. Men visst, vill ni kalla barn för "hönor" så varsågod... :-P



15 som har tyckt till:

Petra sa...

Och männen kallar vi tuppar.

LillaTuss sa...

Bara löjligt. Hon är hon och han är han. Så föddes vi... eller?

Malla sa...

jag är en hon. min son är en han. min dotter är en hon. min man är en tupp. här finns inga "hen"

BP sa...

Håller helt med dig här, ser också hönan Agda framför mig. Jag brukar ibland skriva h*n, men det skulle ju aldrig godkännas.
Vad gäller Arne Hegerfor så håller jag också helt med dig. Han är/var en av Sveriges främsta sportkommentatorer. Å kunnig var kan också. Synd!

kattiiiiss sa...

Min hjärna slutade funka ungefär vid henom ;-)

Ceciliah sa...

Det är ju samma onödiga påhitt som att skapa en "Fru Gårman"... Så jäkla mycket onödiga pengar som läggs ner på att ta fram "jämnställda" uttryck och skyltar mm. Vill jag inte eller orkar inte skriva han/hon så skriver jag h*n... Inte sjutton behövs hen.... eller är det det vi ska kalla dem som är både och? Äh lägg ner säger jag bara!

Shamrock sa...

instämmer till fullo

Mallan sa...

Äh, trams. Antingen har vi snoppar eller springor och det blir han och hon! :-)

Ezter sa...

Har aldrig ens hört talas om detta!

Gafflan sa...

Jag är ju en hon och det är en båt också. Min man ÄR en han...hm...men hen??? Nej!
GoTT NyTT År!!
Kram

Anonym sa...

Håller med alla föregående "skrivare". Tänker också på en höna! Ibland går allt lite väl till överdrift...

Joanna Björkqvist sa...

Hahahahaha! jag har alltid lett åt ordet hen, men nu skrattar jag högt! Du är kul!!!

Nina sa...

Vad? Detta har jag missat!! Men lika bra det, jag är en hon, inte en hen... det där med att göra könsneutralt, det är ju löjligt! Av vilken anledning?

01:04:33 hade jag på midnattsloppet... ingen rekordtid... eller jo, för mig eftersom jag aldrig sprungit det tidigare! =)

Camilla sa...

Och jag tror minsann att jag aldrig har hört ordet hen.
Låter korkat,i alla fall.
Gott Nytt År!

Sofia sa...

Fast som jag förstått det handlar det inte alls om att vi ska kalla alla för hen. Om du vill bli kallad hon, så ska du få bli kallad hon. Men ordet kan bra användas när vi inte på förhand vet vem vi kommer möta. "Jag ska till min nya läkare idag. Hen har ett godt rykte." till exempel. :)

Och om någon själv vill bli kallad hen, ska de få bli det. Precis som du själv ska få bli kallad hon om du vill det. :)Svårare än så är det inte och jag förstår faktiskt inte varför folk är så negativa till det. Det är ett ord som säkert kan hjälpa många, det är praktiskt och ingen tvingar er negativa att kalla er det själva. Jag ser det som en win/win-situation. :)