Min träningsblogg - Rund är också en form!

måndag 25 maj 2009

Ibland för generösa-, ibland för hårda regler!

9 av 10 läkare skriver ut antibiotika till fullt friska DN-reportrar. Endast en läkare sa nej och följer på så sätt de nya, hårdare riktlinjerna som ska motverka resistenta baktierier.

* För det första anser jag att folk springer till läkaren i tid och otid (som jag har skrivit om tidigare)!
* För det andra förstår jag inte hur en läkarundersökning kan ta endast 5 minuter (?!)
* För det tredje uppstår problemen när en person som verkligen skulle behöva antibiotika, nekas pga de hårdare reglerna.

En arbetskamrat till mig (vars barn är sk. "öronbarn") fick beskedet:
"-Det är bättre det värker hål".
Hur kan det vara bättre att hennes dotter skriker hysteriskt av smärta?! :-O

2 som har tyckt till:

Kurt sa...

Därför att alla forskning visar att antibiotika inte gör någon nytta för de flesta öroninflammationer.

Johannes sa...

Jag tror ärligt talat att vi blivit för rädda för smärta. Det är inte farligt med att det "värker hål" i en öroninflammation. Däremot kan det på längre sikt vara farligt med antibiotika, även om det känns bättre för stunden.

Perspektivet blir lite kortsiktigt, eller hur?