Jan Björklund vill införa tester för att skapa sk. "elitklasser" i teoretiska ämnen, redan på grundskolenivå. Om någon är bra på matte, så ska de kunna utvecklas snabbare än sina klasskamrater. Jag ser egentligen inget fel i det, så länge de som har SVÅRT för ämnet, får hjälp/resurser först!
Som det är idag har ju många skolor inte "råd" med hjälplärare. Om man inte kan få fram resurser till att hjälpa dessa elever, hur kan man då ens fundera på att ta fram resurser för att hjälpa barn som redan har LÄTT för ämnet?
Om någon av mina söner skulle visa sig vara en "underbarn" på t.ex. fysik, självklart hade jag velat att han skulle kunna utvecklas snabbt inom ett ämne han dels är duktig på och som han dels tycker om!
MEN... Det får inte vara på andra barns bekostnad!
För övrigt kan jag bara hålla med Aftonbladets Lena Mellin: (MP) Maria Wetterstrand är retorikens Rolls Royce inom svensk politik!
10 som har tyckt till:
Det är ju precis så vi har det idag. De som har svårt för ämnet får all hjälp, och resten av klassen hålls tillbaka så att alla kan vara lika dåliga.
Så du menar att man istället ska ge hjälpen till de som är duktiga, så de sämre halkar efter?
Jag säger inte att man ska hindra de som är duktiga (som du säkert förstår om du läst mitt inlägg), utan att man måste hjälpa de som är sämre först!
Har man bara möjlighet till EN extralärare, så kan man ju inte prioritera de som är bra, så 1/4 av klassen får IG...
Den föreslagna lösningen innebär inte att man tar resurser från de som behöver extra hjälp, utan att man fördelar eleverna så att de som verkligen är intresserade av ett ämne kan samlas i en klass med undervisningen upplagd på en något högre nivå. Troligtvis med en lärare utan några extra resurser alls.
Som det ser ut i dagsläget får de motiverade eleverna inget stöd eller hjälp alls, de får mest sitta med på lektioner på någonting som de redan kan. Med speciella klasser får de åtminstone en lärare som undervisar dem på "rätt" nivå, om än inte några egentliga extraresurser.
Anna:
Det låter ju vettigt i så fall.
Men samtidigt, du skriver: "Innebär inte att man TAR resurser från de som behöver extra hjälp".
Eftersom det idag faktiskt finns elever/skolor som inte ens FÅR extra hjälp, hur skulle man då kunna ta något som inte finns? Där behövs ju hjälpresurser innan man lägger de på något annat.
svar: tack! det kändes skönt att läsa :)
Det behöver egentligen inte ta mer resurser än i nuläget. Ponera att vi har två klasser med en jämn spridning från "mindre bra" till "väldigt bra" i ett ämne som till exempel matte. Som det är nu kommer tempot att ligga för låg för de som är riktigt bra och sannolikt lite för högt för de som är lite mindre bra.
Om de två klasserna iställe skulle kunna fördelas i en lite bättre klass och en lite sämre så skulle båda halvorna käna på det då det som har lättare för matte skulle stimuleras mer då ett högre tempo kan hållas. Samtidigt så kan den andra klassen köra på i nuvarande tempo eller lite lägre så att alla klarar av matten. Summan är fortfarande att två klasser behöver varsin lärare så resurserna borde vara jämförbara, bara det att de utnyttjas mer effektivt.
Faktum är att alla är inte lika bra/lika intresserade av alla ämnen. Därför bör varje elev ha möjligheten att få vara i en grupp som passar dess förmåga i alla ämnen, oavsett om det är en "elitgrupp", "normalgrupp" eller en "stödgrupp".
Skolan är ett medel för att få barn att mogna genom en "kontrollerad process". Barn som inte stimuleras kommer att må skit och de som överstimuleas kommer att bli stressade för att de inte hänger med.
Det märks att DU aldrig varit understimulerad i skolan. Jag pratade bort och störde alla mattetimmar eftersom matten var för lätt. På vilekt sätt underlättade jag för de som inte hann med? Hade det inte bara varit bättre att jag hade fått skriva ett prov och "vara ledig" istället för att störa?
Du har mycket att lära och ännu mer att FÖRSTÅ!
Anonym:
För din information, hade jag MVG i matte...
Ta reda på fakta innan du låter grodorna hoppa ur munnen!
Inte för att vara elak men att Västgötskan haft mvg i matte (vid något tillfälle) betyder inte nödvändigtvis att vg varit understimulerad.
Min begåvning löste lärarna genom att sätta mig i korridoren tills jag kom tillräckligt efter för att återgå till de andra. Men det är ju så: alla måste ju lida för att några inte ska hamna efter.
"Men det är ju så: alla måste ju lida för att några inte ska hamna efter."
Eller snarare: några får "lida" för att de flesta inte ska hamna efter.
Skicka en kommentar