Min träningsblogg - Rund är också en form!

söndag 10 maj 2009

Har våra kommunpolitiker någon ekonomisk utbildning?

Jag har svårt att förstå hur man kan kräva att någon annan ska ordna med ens ekonomi, privat som kommunal? Man kan läsa om hur dåligt kommunerna har det, att de måste skära ner på personal och kräver att få mer pengar av staten.

1. Jag är förvisso bara gymnasieekonom, men trodde att man hade kunskaper om inkomst-utgifter, samt budgetering redan som nykläckt civilekonom?

2. Om man under bra tider, då man har pengar över, sparar en del för att kunna balansera ut det under sämre tider?

3. Om jag skulle göra detsamma; dvs spendera allt jag kunde under bra tider och sen upptäcka "Oj, nu har jag inga sparpengar", när lågkonjunkturen kom. Kan även jag kräva att få pengar då?



SvD

2 som har tyckt till:

elina sa...

Detta måste vara dagens klokaste inlägg! Tur att jag bor i en kommun som har en sparad slant. De måste ha gått gymnasiets ekonomiska linje. Eller är det bara sund inställning till andras pengar? elina

Västgötskan sa...

Elina:
Tack för dina fina ord! :-)
Man kan tycka det är konstigt att inte fler tänker logiskt..