Min träningsblogg - Rund är också en form!

söndag 24 maj 2009

Lätt att alltid skylla på andra.

JO får in fler anmälningar mot FK. Man tror att det beror på långa handläggningstider och att det är svårt att få tag på handläggare.

Jag ska börja med att säga att jag vet att det finns de som har haft dessa problem. Men samtidigt tycker jag att det hela verkar lite märkligt. När det var som värst (enligt artikeln) förra sommaren, med semestrar och omorganisationen, så fick jag barn och började ta ut FP från 1 juni. Inte en enda gång har jag fått vänta på pengar...!!

Jag kanske har haft tur? Men varför skulle jag vara en av de fåtal "utvalda"?
Personligen tror jag att det inte bara är FK som ligger bakom förseningarna. Läser man (återigen) på familjelivs forum så inser man att det finns idioter överallt! Det finns människor som inte ens har fått fastställd SGI när de skickar in sin begäran. Alt. att de skickar in sin begäran den 18:e när utbetalning ska ske en vecka senare. Förväntar de sig på ALLVAR att FK ska fixa det? :-P

1. Planering!
2. Var ute i god tid!

Två viktiga stöttestenar som fungerat för mig. Man kan nog inte skylla allt på vår "kära" försäkringskassa, även om det kan kännas som en enkel väg ut...
(Och nej, jag jobbar inte själv på försäkringskassan).



DN, DN

7 som har tyckt till:

Anonym sa...

F-kassan trakasserar de som är sjuka för att antingen svälta dem till döds eller få ut dem i arbetslivet fortare.
Med f-kassans metoder skulle det inte förvåna mig om de snart rycker ungarna av folk så att ingen kan nyttja föräldrapenningen.

Anonym sa...

Du började ta ut FP innan den första juli och då funkade det
bra på FK.

Jag blev sjuk lunginflammation
och skulle få pengar från fk
Lappen kom efter ca tre veckor
normalt det är ju sjuklöneperiod först 14 dagar som arbetsgivaren betalar.¨

Postade lappen på ons pengarna
fanns på kontot på måndag inget
som helst krångel.
Eller ifrågasättande där inte!
Men med ofullständiga handlingar så får man inte pengar.

Hälsn.
Mona

Anna Kaagaard Kristensen sa...

FK har strular förut med mina pengar trots att jag har gjort allt som jag ska.

För att inte tala om att jag inte får vara sökande A på mitt bostadsbidrag trots att jag står på kontraktet, det är bra min sambo som får vara sökande A för att han har en penis. Sen när jag blir förbannad och säger att jag vill ha breven adresserade till mig för att det gäller mina pengar så inleder de med "men lilla gumman..."

Västgötskan sa...

Anonym (1):
Aningen dramatisk, don´t you think?

Anna:
"Lilla gumman"?
Ja, där förstår jag att du blev förbannad! :-P

Tessan sa...

Jag har två barn och har alltså gått på föräldrapenning i två omgångar. Var sjukskriven delar av båda graviditeterna + att jag fick blanda mig med dem när mitt ryggskott inte ville ge med sig för ett tag sedan. Har aldrig haft några problem alls. Kanske har jag också haft tur? Eller framförhålling ;-)

Örjan sa...

Har aldrig heller haft problem varken när jag varit långtidssjukskriven eller hemma med barn. När jag var sjukskriven ringde t o m dom och frågade om jag kände mig helt frisk och verkligen var beredd att att börja jobba heltid.

Anonym sa...

Men Örjan det måste varit längsen
du var sjukskriven,kan inte varit under denna regeringens tid.Dom är inte så snälla mot sjukskrivna,ut i arbete om du mår bra eller inte skiter FK i.....