Min träningsblogg - Rund är också en form!

tisdag 19 maj 2009

Lite eget ansvar?

Det blir allt vanligare med byggfel. Vilket kanske inte är konstigt, med tanke på att fler och fler bygger hus. Det är tråkigt och beklagligt att det händer, men när jag läste det här blev jag lite fundersam. Nu blev kunden själv byggherre, i och med delad entreprenad; men han måste väl ändå haft en kvalitetsansvarig?
Dessutom anser jag att det är upp till kunden att kolla upp referenser. Gör man sin livs affär, värt 5,4 miljoner (!) så vill man väl vara säker på att entreprenörerna är så bra, som de utger sig för att vara? Man kan inte lita på någon annan. Husföretagen själva vill ju bara tjäna pengar.

Det är ganska uppenbart att vi inte ska klaga över de anmärkningar vi fick för 4 år sen; repor i parketten, veckad tapet i ett hörn. Småsaker... :-P



DN, ab

7 som har tyckt till:

Kalle Konsult sa...

Kunden är väl alltid byggherre? Oavsett entreprenadform?

Carin sa...

hej!
Kom förbi här när jag sökte på widgets. Vilken härligt fin blogg du har. Hur har du lyckats att få en bakgrundbild som inte rör sig och så stor bild överst?!?!? Fantastiskt fin i alla fall!

Tyvärr är alltid kunden byggherre. Det är vi som ansvarar för det vi bygger, men tack och lov för kvalitetsansvariga. Vi har ett nybyggt hus (eller ja, 2006 byggde vi), tror inte jag skulle orka bygga ett nytt igen....

Ha en bra dag!

Västgötskan sa...

Kalle Konsult:
Du har nog rätt i byggherre-frågan. Men kvalitetsansvarig frågan kvarstår.

Carin:
Tack snälla du! :-)

Veiken sa...

Rent fusk är det svårt att vara ansvarig för. Då får man kolla vad dom gör varje timma som bygget pågår. Vi hittade en del på besiktningen, men det åtgärdades. Det vi inte ser är svårare, tyvärr.

Anjo sa...

Hallå!
Ja men då kör vi på det...
Hur gamla är dina/ditt barn? Ska ju ha barnklädesparty nästa vecka men strolekarna är bara upp till ca 24 månader...men du får gärna komma om du vill! Tisdag 26:e kl 17.00

Jodå det ska väl gå bra när vi väl får tillgång....men nu la jag ut en bild på det, en ganska kass mobilbild men ändå...
kram

Robert sa...

Hej, det är mig artikeln handlar om. Såg en del frågor som jag kan förtydliga. Som sagt, byggherre är man alltid oavsett entreprenadform.

Kvalitetsansvarig har jag. Problemet är att trots vi direkt hade flera byggmöten och framförde allvarlig kritik mot alla fel snickaren gjorde har kvalitetsansvarig ingen makt mer än att stoppa hela bygget.

Jag gick till jurist som avrådde från att under byggtiden säga upp snickaren eftersom det är först efter passerad deadline han i juridisk mening brutit mot kontraktet ifall det kvarstår fel då.
Risken var uppenbar att få stillestånd på husbygget på mer än 6 mån och betala för snickare 2 ggr och tälta med familjen i november. Sävsjö försvarade också snickaren under hela byggtiden och ville inte byta ut honom.

2006 var det byggboom och 6 mån väntetid på att få tag i annan ledig snickare. Då sitter man fast i rävsaxen när man samtidigt sålt sitt tidigare hus vilket banken krävde för att ge ut nya byggnadskreditiv på nya huset. De flesta har inte ekonomisk möjlighet att börja sälja sitt gamla hus när det nya står helt klart.

Det enda påtryckningsmedel jag såg vi hade var att hålla inne pengar mot Sävsjö och Viinikka vilket jag gjort.

mvh Robert

Anonym sa...

Robert - och andra som blivit uppskörtade, lurade, etc.
STÅ PÅ ER
Jag och min familj har fått erfara att skamgränsen i branchen är låg. Alla tricks används för att komma undan. Jag har tyvärr kommit till insikten att om det skall bli bra gjort - så man kan lita på det - då får man göra det själv.
Robert - betala inte en spänn! /per