Min träningsblogg - Rund är också en form!

torsdag 14 maj 2009

Akutvård = stanna hemma!

Om sjukvårdsupplysningen hänvisar till Ambulans eller akuten i mer än 5 % av fallen, får de lägre lön. Dessutom tycker inte chefen för SVU att det är något konstigt.
"– Jag tror inte det finns någon verksamhet som inte gör utvärderingar. De behövs för att säkra kvaliteten", säger hon.

Visst är svensk sjukvård underbar…?! Än värre blir det väl om regeringen får som de vill och privatiserar allt. Då kommer kravet om vinst alltid hänga över huvudet på anställda.



ab, ab

3 som har tyckt till:

Jempa sa...

Helt jävla sjukt. Det var väl därför dom tyckte jag skulle vänta tills Lia var okontaktbar innan vi tog henne till akuten..

Örjan sa...

Problemet är inte den privata vården i detta fallet. Landstinget i Uppsala ger högre lön om man inte skickar ambulansen. Samma gällde ju i Stockholm mellan det privata företaget och landstinget. Landstinget ger mer betalt ju mer samtal man tar och då skulle man korta ner samtalen så man kunde ta mer. Men det slopade dom oxå. Tack och lov för det. Det handlar om människor för fan. Patientsäkerheten sätts på spel och det skall man aldrig tumma på. Hur kan man sitta i telefon med gott samvete och prata med patienter om man vet att "skyndar jag på" så får jag mer pengar oavsett om den som ringer dör. Människovärdet håller på att försvinna pga en sak. "PENGAR"

Västgötskan sa...

Örjan:
Jag håller med om det mesta. Men personligen tror jag ändå privatiseringar kommer påverka vården. I vissa fall till det bättre, men även till det sämre. Ett privatägt företag är ALLTID vinstdrivande...