Min träningsblogg - Rund är också en form!

måndag 11 maj 2009

Är JAG en curling-förälder??

alltombarn får man "sluta-curla-tips".

1. Hur länge ska du skjutsa? När fick du börja gå och cykla själv?
Eftersom vi bor på landet, så tänker jag inte låta min son gå/cykla till stan själv. ;-)

2. Nej, världen har inte blivit farligare. Fortfarande gäller att den farligaste platsen för barn är – deras eget hem.
Jo, världen är mycket farligare nu, än när jag var liten. Garanterat!

3. Låt ungarna laga middag ibland när de når upp till spisen. I början kan du handla, sedan släpper du det också.
Sonen får röra i grytan, där går gränsen.

4. Gör mycket tydligt vilka arbetsuppgifter de har i ert hem.
Hum... (Plocka undan på sitt rum ibland, räknas det?)

5. Låt dem välja och ta fram kläder själva så snart de kan klä sig själva.
Nej, shorts och stickad tröja matchar inte!

6. Hjälp dem inte i tid och otid bara för att det går snabbare när du gör det. Lär dig själv att sluta stressa eller se till att ni har mer tid på er.
Men då får jag ju inte snooza ett par gånger extra...?

7. Låt syskon reda ut sina egna konflikter. Du kan lära dem hur man uppför sig, men så snart du börjar agera skiljedomare är det curling.
Oj då...

8. Lyssna noga på vad dagis och skola säger om ditt barn. Där finns mycket värdefull information att hämta.
Äh, inte på det dagiset han är nu... *suckar*

9. Försvara inte ditt barn i alla lägen. Det händer att barn gör dumma saker, även ditt.
Va?! Mina barn gör ALDRIG några dumma saker! ;-)

10. Ge veckopeng, men stick inte till dem extrapengar.
Ska en 4 1/2-åring ha veckopeng??

11. Ge dem inte allt de önskar sig. Låt dem sukta ibland.

Ok, enda punkten jag inte verkar vara curlingförälder då. Känns bra...

Jag som alltid har sagt att curling-föräldrar är det värsta som finns! När jag sitter här och läser ovanstående så slår mig plötsligt tanken; är jag en curlingförälder? Nej, det kan inte vara möjligt... :-O

3 som har tyckt till:

Ina sa...

Men tänk så här, du är inte ENSAM med att var adet, jag tycker som du i de frågorna.Fast om Philip fick välja kläder så hade han gått omkring med klänning dagarna igenom

Anders Grusell sa...

Hej,
Varför skulle världen ha blivit farligare? Är det inte bara du sopm blivit förståndigare och ser farorna?

Västgötskan sa...

Ina:
Jo, vår "makt" har väl vissa fördelar. ;-)

Anders:
Ironisk... :-D