Min träningsblogg - Rund är också en form!

tisdag 12 maj 2009

Men det var då själva f-n...

Hur många gånger ska man behöva upprepa sig? Det är ju det här jag har sagt hela tiden! Svininfluensan är inte farligare än den vanliga influensan. Kan vi vara överens om att hysterin är över nu? Kan vi återgå till våra liv, inte tvingas läsa panikgenomsyrade artiklar och sluta tänka tvångstankar som:
"Tänk om jag möter damen i Stockholm som var smittad, trots att jag bor i Skåne?"

(Bye the way. Jag borde kanske bli vetenskapsman?) ;-)



SvD

10 som har tyckt till:

Örjan sa...

Vadå svininfluensan.....Har jag missat nåt. :-)

Anonym sa...

Du är uppenbarligen en idiot eller en lat mamma som inte vill/kan läsa. Du vet inte vad du talar om för farligheten på influensan ligger inte i dödligheten utan hur många som smittas! 0.4% av 1 miljard är fortfarande 4 miljoner döda. Hur många som ev kan smittas vet ingen ännu. För oss andras skull borde du helst inte kunna skriva heller...

Västgötskan sa...

Anonym:
För det första är jag nyfiken på parallellen: Antingen idiot eller lat mamma...? Vad har mitt skrivande med mitt föräldraskap att göra?

För det andra; Om jag får vanlig influensa eller svininfluensa känns som skitsamma, om risken är (i stort sett) lika stor att dö i båda.

Örjan sa...

Anonym borde kanske inte läsa så mycket för risken att bli hydrokondiker är ganska stor. Och idioter tycker jag människor är som inte vågar skriva vem man är. Att gömma sig bakom ett alias är ur min synpunkt fegt. Och nu börjar väl du prata yttrandefrihet istället....

Anonym sa...

Undrar om du verkligen läste artikeln ordentligt? För det du säger i ditt blogginlägg står ju _inte_ i artikeln?!

Västgötskan sa...

Anonym (2):
Jaså? Citat:

"Enligt analysen är dödligheten runt 0,4 procent. Detta bygger på antagandet att cirka 23 000 personer hade smittats i Mexiko i slutet av april.

- Det ligger inom ramarna för dödligheten vid en vanlig vinterinfluensa, säger Annika Linde, statsepidemiolog vid Smittskyddsinstitutet."

Klas sa...

Det är väl det som är grejjen: WHO och ECDC har hela tiden bevakat risken för en pandemi, men inget av organen har varnat för ngn extremt dödlig sjukdom.

Och visst 0.4% dödlighet ger 4 M döda vid 1 Miljard smittade- det finns inget som tyder på att antalet smittade kommer bli så mkt dock - och en "normal" influensa har över 0.5% dödlighet - så det är i jämförelse med andra smittor man bör ställa detta nya "hot"...

"Ingen panik alla på en gång" - ta't lugnt - ingen gagnas av panik..

/K

England sa...

Kan Karin Bojs rakna?

23.000 manniskor smittade av Mexikos 110 miljoner, dvs 0.02% av befolkningen.
0.4% av smittade dor (92 pers).

"Om man räknar om siffrorna från La Gloria och Mexiko till svenska förhållanden, skulle flera miljoner personer bli sjuka och över tio tusen människor skulle dö." /Bojs

0.02% av svenska 9 miljoners-befolkningen ar 1800 smittade svenskar, varav 7 pers dor.
Ganska elakt av vetenskaps-tanten att overtrassera manniskors radsla med att rakna fel pa flera miljoner. Dessutom ar Maxico tat-befolkat, i Sverige skulle viruset behova hoppa over flod och sjo for att komma at lappland.

Anonym ar for ovrigt helt veck, liksom andra redan har papekat. Tack for att du sprider lung, vastgot.

Klas sa...

@England: Å andra sidan är väl Bojs känd för att överdriva det mesta och addera siffror värre än politiker !! :)

Är isen borta från nordpolen ännu förresten - det skulle ju vara en hög risk för det 2007 nämligen enligt en viss journalist...

/K

Anonym sa...

Svininfluensan i sig är inte farlig, De har lyckats få folket att tro det, Det är vaccinet som är det farliga fatta det!! se http://www.svininfluensan.com