Min träningsblogg - Rund är också en form!

lördag 30 maj 2009

Ät fett, gå ner i vikt! (Ja, just det träna också...)

En artikel i aftonbladet är skriven på ett sätt som gör att man ska uppfatta dieten som magiskt! Det handlar om den sk. "fettdieten". En 27-årig kvinna började äta bacon och gräddsåser m.m. och rasade 30 kg i vikt på 5 mån. Allra längst ner i artikeln hittar man meningen:
"– Tidigare var motionen en viktig del av min viktminskning. Och nu får jag inte skylla på barnen längre utan ta med dem i stället. Det blir jogging med barnvagn tre dagar i veckan, säger hon."

Vad förvånad man blir? Man går alltså ner i vikt av att TRÄNA? Är det sant...? *suckar djupt* :-P



ab

6 som har tyckt till:

Anonym sa...

Förklara då hur jag kan ha gått ner 10 kg med LCHF utan att röra mig det minsta mer än vanligt... vilket tyvärr inte mycket.

Jag har ätit mig mätt och endast ytterst sällan känt sug efter onyttigheter (läs något sött).

LCHF fungerar utmärkt. Motion är jättebra för kroppen och man bränner kalorier men den är inte den direkta orsaken till viktnedgång. Det är kosten!

Dino78 sa...

Aha...och jag som aldrig läser det finstilta och undrade varför jag går upp istället för ner när jag äter massa onyttigt ;-)

Västgötskan sa...

Anonym:
Tror du att en extremt fet kost är bra för kolesterol-värdet också?

Viktnedgång handlar enbart om antal kcal man får i sig vs vad man gör av med. Anledningen till att människor går ner i vikt av t.ex. LCHF är att de blir mätta fortare pga allt fett. Men det är definitvt inte en bra kost i längden!

Jempa sa...

Jag garvar också alltid åt dom där.. 'Tillsammans med rätt kost och motion går du ner jättemycket med det här jättebraiga bantningspillret' :)

Kackas Skitsnack sa...

Jag skadade mina fötter och blev stillasittande. Jag blev rädd att jag skulle bli ett fetto och gå upp i vikt om jag inte tänkte på vad jag åt.
Jag vet flera i 100+kilosklassen som jojjobantat med pulver osv men som lyckats gå ner vikt och BEHÅLLT vikten genom att just dra ner på kolhydraterna UTAN att röra på sig mer. Denna "diet" är utmärkt för tex diabetiker och handikappade som sitter stilla och/eller känner ett sötsug.

Jag syndar en hel del men det märker jag av direkt. Magen blir som en ballong om jag äter bröd eller pasta. Min mage verkar tåla socker bättre än stärkelse nu men jag vill inte ta bort något HELT utan bara det jag inte vill ha så som potatis, ris, pasta, läsk, mängder bröd osv.

Min historia var att jag gick ner i vikt och blev smalare om midjan genom att ta bort just ovanstående. Jag äter MER fisk, kyckling, kött osv och äter mer grönsaker än frukt.

Anonym sa...

Hej, rätt gammal inlägg men ville bara säga min "åsikt" om saken; Socker är inte bra, i en LCHF-diet verkar de flesta kunna hantera just sockersuget. Läser man på om det så förstår man vavrför LVHF är en bra diet för diabetiker tex- (kemin hur kroppen fungerar med fettlagringen, hur koten påverkar hormonerna osv). Själv vill jag äta grönsaker för jag älskar det och att träna. Min upplevelse av LVHF och hård träning är att det är en jobbig övergång som jag själv inte klarade. Jag tränar 30 minuter om dagen eller mer, och har hållit min kcal under 1500 om dagen- ändå väger jag minst 20 kg för mycket. så det är inte alltid "en enkel ekvation". Däremot gick jag ned 4 kg första 3 veckona jag åt LCHF, men jag fick en märklig känsla i kroppen och träningen fick lida. Lider inte a höga kolestrolvärden, högt blodtryck eller dåliga blodvärden, varken unde rmin perdiod med LCHF eller nu, som "vältränad tjockis" :D Mvh // Maria