Min träningsblogg - Rund är också en form!

lördag 14 februari 2009

Privatekonomikurs, nästa...

På familjelivs forum kan man uppleva alla känslor; allt ifrån humor till skam. Det sistnämnda brukar (tyvärr) vara mer vanligt...
Man blir lika förvånad varje gång. (Även om man borde lärt sig vid det här laget). Att det finns så korkade människor...?!

"Min sambo har ett fast jobb och tjänar 18.000 kr i månaden. Jag har ett timvik och stämplar resterande tid. Vi brukar få ut ca 17.000 kr per månad efter skatt. För de räknar väl a-kassan som inkomst, va?! De måste de ju göra!

Vi har nämligen ett hittat ett DRÖMHUS, som vi bara måste ha! Det kostar bara 2 miljoner och det hade passat oss perfekt.
Eftersom vi betalar 6.000 kr i hyra nu, så det blir ju inte så mycket dyrare för oss med ett bolån..."


Nu är det ovanstående en påhittad historia, men den skulle lika gärna kunna vara tagen direkt ur en tråd på forumet!Det finns många snarlika och jag blir lika "rädd" varje gång...?!
Hur tänker de? Precis som att det skulle vara allas rätt att skaffa hus, trots att man inte har råd. *suckar*

4 som har tyckt till:

Tove Kungsholmen sa...

Jag är pinsammare än de pinsammaste på FL för jag fattar inte. A-kassan räknar inte det som inkomst eller?

Eller är grejen snarare det att hus verkar vara en mänsklig rättighet? Det är rätt lustigt ja.

Och jepp, FL är proppat av pinsamheter! :D

Jempa sa...

Jo, man kan lätt tro att 'det blir inte så mycket mer än att hyra..' Men våran lägenhet kostade 2,4 miljoner, och vi betalar i nuläget ca 13.000 (inkl avgift) i månaden, bara i boende. Så man får tänka efter både en och två gånger innan man tar lån till bostadsrätt eller hus..

Fresa sa...

står i fn konventionen om mänskliga rättigheter "alla ska ha rätt till det hus dem behagar"!!
eller vänta.. NEJ det gör det inte..

Västgötskan sa...

Tove:
När bankerna beräknar lån så räknas inte a-kassan som inkomst.

Frickie:
*skratt*