Min träningsblogg - Rund är också en form!

onsdag 11 februari 2009

Man ska inte kunna "leva" på a-kassan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4378328.ab
För det första är väl inte tanken att man ska kunna leva på a-kassa? A-kassan är en försäkring som finns om man tillfälligt står utan arbete.
(Sen förstår jag att det just idag är svårt att få tag i arbete).

För det andra; knappt 11.000 kr efter skatt är väl fullt möjligt att leva på? Det finns många arbeten som motsvarar ungefär detsamma i inkomst!

Däremot ska man nog vara jävligt glad att man inte bor i England.
För man kan ju inte låta bli att undra: Hur sjutton har de tänkt?! (Om de har tänkt...)
4.189 kr i månaden...???

8 som har tyckt till:

Anonym sa...

Man ska väl kunna leva på a-kassan en kortare tid? Tills man hittar nytt jobb. Men tur att man inte bor i England..

Anonym sa...

Man blir ju inte frivilligt arbetslös idag. Alla vill väl jobba och ha en dräglig inkomst. Klart man ska kunna leva på a-kassan tills man hittar ett nytt jobb. Man ska väl inte riskera att dyka under bara för att man blivit ofrivilligt arbetslös eller. Sen för att få a-kassan har man väl betalat för att vara berättigad detta, så lägg av med alla skitiga kommentarer mot de arbetslösa, alla vill inte vara arbetslösa heller. Själv har jag jobb som jag håller hårt i men det är bra att ha den försäkringen om nu något skulle hända och då vill jag ju leva rätt ok för att kunna försörja mina barn.
Ofattbart att vissa kan häva ur sig vad som helst!!!

Anonym sa...

Tanken är väl just att man ska överleva under den period då man står utan jobb?

Med karensen och problemet med att snabbt kapa kostnader kan det faktiskt bli en spiral: Man blir utan pengar en månad, lever man då på marginalen kommer man att ligga efter. Dom flesta utgifter tar 1-3 månader att kapa. Så det är ett problem att hinna ikapp igen, vilket leder till prickar vilket gör att när du väl har jobb igen kan du inte skaffa mobil och internet t.ex. igen.... Bil kan bli problem också att skaffa...

Anonym sa...

Vill kommenter för det andra...
Jag är arbetlös o stämplar och får absolut inte 11 000 efter skatt utan 8 000. Det är ganska stor skillnad ca 3 000. Hade jag fått 11 000 så hade jag gott och väl kunnat leva på det. Vem får 11 000 undrar jag. Var har du fått den summan ifrån??????

Anonym sa...

Kul att bli förtidspensionär då...7200kr i månaden får en jag känner - och det ska han LEVA på...

Västgötskan sa...

Anonym (nr 4):
Alla som inte slår i "taket" får 80 % av SIN lön! Rättvisare kan det väl inte bli?
Eller menar du att alla som är arbetlösa ska få 11.000 kr?

Jag fick min summa genom att de som tjänar 18.700 kr/mån eller MER, får då knappt 11.000 kr efter skatt.

Anonym sa...

Hmm...
Känsligt ämne tydligen.
Jag tycker självklart att man tillfälligt ska kunna leva på A-kassan. Men att leva på är inte samma sak som att få ut 100% av sin tidigare lön. På sätt och vis är det ju trots allt de som tjänar mest som förlorar mest på nuvarande system. Men samtidigt är det ju så att har du lite lön från början och får ännu mindre i ersättning, så blir det tufft.
Men anledningen till att reglerna blir tuffare och ersättningarna lägre är ju faktiskt för att allt för många svenskar utnyttjar systemet så långt det bara går. Det gör ju att alla blir lidande tyvärr. Samtidigt hade det känts väldigt konstigt om de som var arbetslösa fick lika mycket pengar som de som jobbade. Vad skulle anledningen till att vara ifrån sin familj 9-10 timmar om dagen vara då?
Det finns dessutom försäkringar som täcker upp en del av tappet som blir om du blir arbetslös och det finns också ett val att lägga pengarna som man betalar in till fack och A-kassa på ett eget bankkonto istället. Då får du ju precis det som du har betalat in. Det var ju tydligen viktigt för anonym nr.2. Som vidare svar till nr.2, så vill absolut inte alla jobba. De flesta vill det. Men långt ifrån alla. Dessutom vet jag inte riktigt vilka skitiga kommentarer du syftar på eller varför du skriver att man tydligen får häva ur sig vad som helst? Känsligt ämne?
Ja man ska tillfälligt kunna leva på det.
Nej det ska inte bli en anledning till att strunta i att jobba.
Men som med allt annat. Vissa vill men kan inte och vissa kan men vill inte. Synd men sant.

Anonym sa...

Socialdemokraterna och deras kommunistpolare har skapat ett land beroende av bidrag.

En ensamstående mamma har problem med ekonomin, när hon är arbetslös? Så ovanligt...så kan det ju inte vara i något annat land på jorden. Vems fel är det? Hennes? NÄÄÄÄÄ, aldrig!

Jag är vit och man, så vi vet alla vems fel det är...mitt...som vanligt.