Min träningsblogg - Rund är också en form!

torsdag 26 februari 2009

Hon bor ju för f-n mitt i norrländska skogarna..?!

Jag är lite kluven. På ett sätt tilltalar det mig att föda hemma, eftersom jag personligen inte är särskilt förtjust i sjukhus. Yngsta sonen är född 05.20 och klockan 16 var vi hemma igen.
Barnmorskan höjde lite på ögonbrynet när jag sa att jag ville hem, så fort läkarundersökningen var klar (och allt såg ok ut förstås).
Men det ett STORT steg (allt för stort anser jag) att gå från att åka hem så snart så möjligt från BB till att föda hemma. Jag skulle aldrig vilja utsätta mitt barn för den risken det innebär!

Vad hade damen i fråga gjort om det hade hänt något? Det är ju jävligt lätt att säga: "Om någon av oss två eller barnmorskorna hade känt på oss att något känns fel, så hade vi självklart åkt till ett sjukhus".
Hon bor ju mitt i skogen i Norrland?! X antal timmar från närmsta sjukhus! På hennes uttalande låter det som att förlossningsavdelningen ligger runt nästa krok...?!

Hon säger att det var "det häftigaste hon har varit med om".
Jag säger att det var ren idioti!

3 som har tyckt till:

Jempa sa...

Såg du den där dukumentären för ett par veckor sen, om de som födde hemma helt utan barnmorska? Helt galet..

Anonym sa...

Ja, hon bor mitt ute i skogen.Och???
Tänk om hon hade tänkt föda på sjukhus och inte hunnit in och något hade hänt på vägen?
Nu hade hon iallafall två erfarna barnmorskor med sig!
Tråkigt att en del inte kan sätta sig in i andra människors sätt att tänka, eller tar del utav de forskningsresultat som finns i ämnet innan de uttalar sig.
Här i sverige elimineras dessutom många utav riskerna i o m att man går på regelbundna kontroller på barnmorskecentralen...

Unknown sa...

Mycket bra skrivet.

Hade jag fött hemma hade min dotter inte överlevt. Det blev navelsträngsframfall, hennes syretillförsel ströps och det var en fråga om några få minuter att hinna få ut henne. Spelar ingen roll om man har resurser att ta den födande kvinnan till sjukhus om något strular - att packa in kvinnan i bilen och köra till sjukhuset tar för lång tid - oavsett om man bor i skogen eller som jag, närmare stan.