Min träningsblogg - Rund är också en form!

fredag 27 februari 2009

Ja, min son får se på nyheterna!

Visst är det så. Att vi överbeskyddar våra barn mer idag, än man gjorde förr!
Med dagens curling-mammor, höns-mammor och "den-som-har-mest-kläder/leksaker-vinner-mammor", så skulle man förvånas om det hade varit på något annat sätt!

Jag erkänner. Jag beskyddar säkert mina barn mer än jag borde/inser. Men jag FÖRSÖKER låta dem lära sig, upptäcka och förstå saker själva.
Jag byter inte kanal om nyheterna är på och de visar bilder från mellanöstern. När sonen ser bilder på ledsna eller blödande vuxna/barn så säger jag som det är: Att alla människor inte är snälla. De finns de som skadar och dödar oskyldiga människor.

Jag vill inte att mina barn ska växa upp och tror att hela världen är ett enda stort ställe med rosa, fluffiga moln! Den dagen de upptäcker att så inte är fallet, så skulle jag känna mig som en lögnare.
Självklart ska barn få vara barn! Men att beskydda dem från ALLT är inte sättet att göra det på.

1 som har tyckt till:

Anonym sa...

Det krångliga blir väl också att även fast man inte vill "ljuga" för barnen så måste det vara svårt att hålla sig opartisk så att de har en chans att bilda sig en egen uppfattning? Eller kan de överhuvudtaget göra det fram till en viss ålder vad gäller vissa saker, och är det etiskt att överhuvudtaget färga deras sinnen med egna uppfattningar vilket automatiskt blir "sanning" för dem?

I och med det, om man som förälder har som mål att inte överbeskydda, vem kan egentligen säga att negativa nyheter på tv är sämre för deras verklighetsuppfattning än att vara lyckligt ovetande?

Verkligheten skapar du trots allt själv. Väljer du att se världen genom ett negativt filter så kommer världen att verka och bete sig negativt emot dig. Väljer du ett positivt filter istället kommer världen att verka och bete sig positivt emot dig.