Min träningsblogg - Rund är också en form!

söndag 30 oktober 2011

Vad är vitsen, egentligen??

Vilket geni kom på det här med sommartid och normaltid?

Googlar man på fenomenet förklaras det hela med: 

Ett försök att bättre nyttja den ljusa delen av 
dygnet under sommaren. Genom att vi följer klockan när vi stiger upp men dagsljuset när vi bestämmer oss för att gå och lägga oss får sommartiden oss att stiga upp tidigare och stanna uppe längre i förhållande till normaltiden.


Solen går ju ändå ner vid 23-tiden och går upp vid 04. Spelar det någon roll om det blir ljust ute kl 04 eller 05...? Rullgardin, persienner, mörkläggningsgardiner...? Bara ett tips.

Idag fick vi dra tillbaka klockan en timme. Sovmorgon, säger många. Yeah, right... Lill-skiten som vanligtvis vaknar runt 06-tiden vaknade nu klockan 05.
Visst är det "UUUUNDERBART" med sommartid/normaltid? :-P



7 som har tyckt till:

Chrissan sa...

Skönt att mina barn har växt ifrån den där tiden.
Och det där med vintertid, fattar inte heller vitsen.

Fru Gårman sa...

Ja, totalt onödigt! Förvirrar min förvirrade hjärna.

Freedomtravel sa...

På Island har de inte sommar- och vintertid, utan bara En tid som gäller alltid...

- sa...

Ja, personligen har jag alltid tyckt det är ett hokus-pokus som inte gör nån nytta alls. Tiden finns ju och är konstant hur fan man än vrider klockan. Och det där med ljus? En timmes extra ljus, det stämmer väl inte egentligen. Dagen blir lika lång för det, det enda jag märker är att jag vaknar för tidigt på sommaren när jag behöver sova...vem fan vill gå upp kl 5 bara för att få en timme extra ljus? Bullshit! Då vore det kanske bättre att ha sommartiden på vintertiden för att få ljusare mornar..? Eller kanske inte. Sen sa de att korna mjölkar bättre med sommartid. Det har visat sig vara fel det med enligt nån forskningsrapport. Nä, låt oss sluta upp med att försöka manipulera tiden för det går inte. Det enda som händer är att våra hjärnor inte hänger med så vi får lite jetlag de första veckorna. Känns jäkligt onödigt..

- sa...

Och jag blev skitförbannad i morse när jag trodde att klockan var halv nio, en stund senare kom jag på att det var hon inte..hon var halv åtta..grrrr..

Så därför känns det som att jag fick sova en timme kortare, så vadå sovmorgon..pyttsan ;)

Anna sa...

Gillar inte heller detta med och ändra tide, vaknade halv fem idag och vad ska man göra uppe då?
Kommer bli en kul dag på jobbet :(
Kramis

Villa Frejas bokblogg sa...

Säkert nån som inte kunde räkna så bra som fick till det där...