Min träningsblogg - Rund är också en form!

måndag 10 oktober 2011

"Jag är int´ bitter!" sa white-trash-älgen.

Då var älgjakten igång. Först vill jag säga att jag förstår att det finns en anledning till att man skjuter av en viss del av beståndet!
MEN! Det upphör aldrig att förvåna mig hur jägare alltid alltför ofta kommer på anledningar till att få skjuta mer och fler djur.

För var det vargen. Och nu senast är det älgarna som ligger risigt till. Man menar att viltolyckorna har ökat med hela 30 % på 8 år! Därför ska man skjuta fler älgar i år än tidigare.



Ok. Men fler VILTolyckor alltså? Sen att större delen av olyckorna beror på rådjur behöver vi inte ha i åtanke? Eller att antalet dödsolyckor med älg inblandad 2010 var det lägsta på många år...?


Nej, för tusan. Skjut älgarna! Det är klart att de ökade viltolyckor BARA är deras fel. Skjut albino-älgarna först bara! Sådana där "white-trash-älgar" kan man väl inte lita på för fem öre?? (Ja, ironin flödar..!)

Låt rådjur, hjort och vildsvin leva i frid så de kan fortsätta sprida TBE och Borrelia-fästingar, orsaka (betydligt) fler olyckor och förstöra våra trädgårdar...

9 som har tyckt till:

desperat hemmafru sa...

Vilken skarp iakttagelseförmåga! Håller helt med dig, men hade nog inte "orkat" tänka själv hela vägen (på grund av ointresse?). Det är därför tur att det finns folk som tänker åt en. Vilken logik de använder sig av i sina argument. Tänk om vi blir lurade på samma sätt när det gäller allt annat också? Det blir vi antagligen... :-(

äppelblomman sa...

Bra skrivet!
Jägare är verkligen ett släkte för sig... Dessutom kryllar det av rådjur och vildsvin runt om i skogarna här... Borde de kanske inte skjutas av först??
Nej detta låter ju helt knasigt ju...
Kram K

Villa Frejas bokblogg sa...

Eller skjut dem allihop, bort med allt vilt!
(Jag är också vän av ironi).

Janeth sa...

Amningspausar och trots att mitt liv lagts på is så måste kg ju ändå göra min röst hörd ;)

Jag är nämligen jägar fru. Dvs sambo med en jägare.
Ja älgjakten är igång, men här är det färre djur i år än innan.
Vildsvins skjuts det gott om, men det finns inte folk som kan tänka sig att äta i den utsträckningen som man hade behövt skjuta av......vildsvin förökar sig nämligen värre än kaniner =P

Vad gäller råddjur, så kan jag bara tala för mig själv.....tycker absolut inte om råddjur :(

Ha nu en fin fin måndag!

Bloggande 4barnsmamma sa...

Du är så insatt i allt och kan så mycket.
Själv lever jag i mammaledighetsbubblan och vet inte ett skvatt om något.
Men du har säkert rätt:)

Anonym sa...

Både vildsvin och rådjur jagas i stor utsträckning. Vildsvin får jagas nästan hela året (16 april-15 februari). Sugga med kultignar är fredade året om. Bara det att vildsvin förökar sig som "råttor"... Sen så regleras avskjutningen av älg så nu är avskjutningen mycket lägre än för något år sedan.

Nett sa...

Bra skrivet.. såg inne hos en annan bloggare hur en körde på en älg just pga av att älgjakten hade börjat. Klart att de blir rädda och springer livet ur sig.

- sa...

Helt klockrent skrivet! Och jag skrattade högt åt det där med white-trash-älg ;))

Ps. Älgkött är äckligt men rådjur är namnam :)

Anonym sa...

Antar att ni är fullt medvetna att Sveriges jägare står för största delen utav all ekonomi till viltvården =)

jakten på vargen ledde till ökad älg, eftersom vargens favoritföda är just älg, därav ökade olyckor.

Men utan jägare, så hade populationen antingen blivit överbefolkad eller dött ut.