Min träningsblogg - Rund är också en form!

fredag 21 oktober 2011

2-åring påkörd två gånger. Däremellan ignorerad.



Jag fick ont i magen när jag nu på morgonen läste en artikel i DN om en 2-åring som blivit påkörd. Två gånger?! Däremellan låg hon 7 minuter (!) på gatan, blödande, medan både gångare och cyklister passerade förbi.

Nu utspelar detta sig i Kina och anledningen till att människor tydligen inte vågar hjälpa till är tidigare rättsfall, där de som har försökt hjälpa till själva har blivit anklagade och fått betala böter till de skadade.

Då kan jag väl delvis förstå den tvekan som råder. Men ändå, så fruktansvärt hemskt att samhället sänder signaler, som gör att man kan ignorera ett litet barn som ligger påkörd på gatan?! :-(

11 som har tyckt till:

Petra sa...

Va? Är det sant? Blir ju mörkrädd och ledsen.
Kram

- sa...

Jadu...jag såg övervakningsvideon igår på facebook, den går runt där...man ser den lilla flickan ligga och blöda och förbipasserande bara ignorerar..en flyttar på henne så hon inte ska vara i vägen...

Hemskt.

Nu har flickan dött, stod det i aftonbladet...

Anonym sa...

Detta kan även kallas bystander effect. Om du söker på youtube förstår du vad jag menar. Mycket tragist att vi människor är som vi är ibland. /Jonathan B

Anonym sa...

Men vad är detta för hemskt? Man vill inte tro att det är sant...

Nett sa...

Man kan inget annat än att undra hur hemska människor är, har de ingen sympati för andra människor. Skrämmende.

Nettan sa...

Det är helt ofattbart att ingen hjälper henne. Att som vuxen människa gå förbi ett litet barn som behöver hjälp känns totalt främmande och riktigt vidrigt. Jag förstår inte hur man klarar av att leva med tanken att jag gjorde inget för att rädda henne. Usch. / Nettan

Villa Frejas bokblogg sa...

Usch, sånt där gör så oerhört ont i hjärtat. Lilla tjej.

M sa...

Jag funderar på, vart var föräldrarna? Man lämnar väl inte en tvååring obevakad? Att som förälder ingripa först när en annnan tagit bort kroppen 7min senare verkar för mig väldigt konstigt.

Märta sa...

Får gåshud över hela kroppen! HUR kan vi människor agera på detta viset? Hemskt. Outhärdligt hemskt! :(

kattiiiiss sa...

Det är för jävligt!!
Ska inte skriva vad jag tycker..
Har inte sett filmen, rädd för att aldrig få bort det från näthinnan igen. Men att sådan omänsklighet existerar är mycket tragiskt!!!

M sa...

Läste på en utländsk sida att det har inträffat att folk som hjälpt en person som blivit överkörd, själva har blivit blir dömda för att ha gjort det... tycker det verkar väldigt konstigt men om det stämmer så är det ju hemskt att staten gjort så att människor är rädda för att ingripa.
Samt att de måste ha en heeeelt annan mentalitet för på övervakningsfilmen går det även förbi en förälder med sitt lilla barn hand i hand och tittar på henne men fortsätter bara att gå.