Min träningsblogg - Rund är också en form!

fredag 21 oktober 2011

Nu är det tydligen slut på "paxandet".

När jag var liten (vilket inte är sååå länge sen. *harkel*) kunde man "paxa" saker. Dvs man bestämde i förväg att man t.ex. fick leka med en viss sak eller göra en viss grej före de andra. Sa man "pax för gungan till vänster" var det (oftast) ingen som ifrågasatte det, för de visste att om de sa det först nästa gång så gällde samma sak.
Nu är det ifrågasatt! Av den galna, vi-vet-bäst 00-generationen (Ok, jag överdriver lite för att bygga upp spänningen).
Idag räcker det tydligen inte att "paxa" något. Det har utvecklats...! Nu måste man tydligen säga: "Pix Pax Stjärnnyckellås!" Viktigt, viktigt.



Äldsta sonen kör stenhårt med det hemma nu. Mellansonen har börjat ta efter, för att inte alltid behöva göra saker sist. Lite gulligt att höra "stjärnnyckellås" ur en 3-årings mun... Ha ha!


Magin ligger tydligen bakom låset tillhörande den här... 


3 som har tyckt till:

- sa...

Hahaha...där ser man! Utvecklingen går framåt! Det verkar dock lite krångligt för usch så lång tid det tar att säga, men det är väl det som är tanken bakom, antar jag..att en del ska staka sig på den krångliga meningen :P Lite fiffigt faktiskt..;)

När jag var barn sa vi också bara "pax för att..." eller "etta att..."

Tex: "Etta för att få ligga överst (i våningssängen)!" :)

äppelblomman sa...

Ha ha så jäkla gulligt;-) Ha ha just de ja, pax för det! Kanske man ska börja införa det igen här hemma?;-) Pax för att sova längst och hela natten;-)
Kram K

kattiiiiss sa...

Ojdå!
Ja när jag växte upp så räckte det kort och gott med just ordet PAX ;-)