Min träningsblogg - Rund är också en form!

söndag 13 september 2009

Så här dagen efter...

Med oförklarlig trötthet i kroppen (...) blev jag sugen på att baka. Hittade detta!

Adams vaniljfyllda sockerkaka:

Ingredienser:
3 dl Strösockar
4 st Ägg
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1 dl vatten, kokande.

Vaniljfyllning:
125 g smör
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker

Garnering:
1 msk florsocker

1. Sätt ugnen på 200°. Vispa sockret och äggen pösigt.
2. Blanda bakpulvret med mjölet. Rör ner det i äggsmeten. Häll i vattnet. Smörj och bröa en form, 24 cm i diameter. Häll i smeten. Grädda mitt i ugnen ca 40 min.
3. Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Tillsätt vaniljsockret. Låt koka häftigt ca 3 min. Rör hela tiden så att inte mjölken bränns.
4. Ta kakan ur ugnen. Dela den till två bottnar innan den har hunnit kallna. Fördela vaniljfyllningen på en av bottnarna. Lägg ihop kakan. Pudra över florsocker. Servera kakan till ett glas saft.

Svärföräldrarna kommer ju och lämnar barnen om knappt en timme. Så de kan få detta som tack för hjälpen!
Jag återkommer med info om den var god eller inte. (Vilket egentligen inte behöver ha något med kakan i sig att göra, utan personen som bakar den...) :-D

1 som har tyckt till:

Hatchepzut - Mamma till en ängel sa...

Lät gott, sparar ner receptet och funderar på att prova senare. =)