Min träningsblogg - Rund är också en form!

måndag 7 september 2009

Jag vill ha ett jobb - Jag ska nog kasta lite sten.. (?!)

Ungdomar i förorterna kastar sten på polis och brandkår för att hämnas. En del för att få jobb, står det i Aftonbladets artikel. Hur i helvete tänker de då??
Att de hatar polisen kan kanske ha sina orsaker. Kanske inte. Jag vet inte. Men att bränna bilar och kasta sten på brandmän, spårvagnar och ambulanser är ju bara fullständig, jävla idioti!!

En kille säger (efter ett 10 min förhör I en polisbil):
– De släppte mig, jag har ju inte gjort nåt. De tar första bästa. Det är för att jag är svart. Jag känner mig förnedrad. Polisen visar ingen hänsyn".

Det är lätt att ta till det argumentet. Det finns säkert tillfällen då det (tyvärr) beror på det. Men att alltid skylla på rasism är väl att stoppa huvudet i sanden och skylla ifrån sig? Handlingar får konsekvenser, punkt.



Ab

17 som har tyckt till:

annami sa...

Hm, så är det. Bra sagt!!

Anonym sa...

så sjukt att vi som äntligen efter många års arbetslöshet ska bli utsatta.. varför ska min bil brinna upp för att jag precis som alla andra kämpat och kämpat för att få ett jobb. jag var som många andra väldigt skoltrött och sket i gymnasiet. jag har tagit lite kurser på komvux men har fortfarande inte en gymnasie utbildning och därmed är det väldigt svårt att få jobb i och med att jag faktiskt inte kan så mycket. nu är jag 27 år och har äntligen fått ett jobb. jag har skulder upp över öronen och gör allt för att försöka få ekonomin att gå runt. då helt plötsligt är det någon arg jävel som går och eldar upp min bil för att han är arbetslös. hur ska jag ha råd med en ny bil hade du tänkt dig? då jag har en bit till jobbet så måste jag ha en bil. så alltså vi som äntligen lyckats få ett jobb ska alltså bli av med jobbet och bli änu mera skuldsatta bara för att du oxå är arbetslös?? eller vad är poängen med det hela?? varför blir vi oskyldiga drabbade? väx upp, gå i skolan, gå ut i praktik, gör allt du kan för att få mer erfarenhet istället för att gå runt och förstöra för oss andra..

Daniel sa...

Absolut, att Sverige som tar emot bland flest flyktingar i världen är rasister stämmer ju verkligen.
Slödderna borde visa hänsyn, respekt, och tacksamhet att dom får bo här...

Ina sa...

Jag tror att man måste leva i de sk bostadsområden för att förstå vad de menar, ungdomarna.
Jag jobbade i 10 timmar med att gå bland dem och lyssna på dem. Och jag kan säga... jisses vad vi är skyddade här ute i vårt lilla samhälle. Så mycket man fick reda på som jag inte får säga här,sådant som median inte heller fårreda på eller INTE skriver ner fy vad fördomsfull man är innan man vet något. Fler personer borde gå som vi gjorde, då får man en annan syn på deras liv.. samt att median ser till att skriva rätt. Sen oxå, måste man ta reda på VILKA som gör detta och inte dömma ALLA förorts barn gör det och från vilken "stad" de kommer ifrån. Finns så mycket mera fakta som inte kommer fram i media,så den artikel var så skevt

Anonym sa...

Det ligger tyvärr något i det, även om jag inte för en sekund tror att de sagt så. Det är vänstermurvlarna på AB som försöker skapa legitimitet för ligisterna.
Vi ska dock inte glömma att kriminella ungdomar, just genom sin kriminalitet, fått otaliga idrottsplatser och fritidsgårdar, sina bostadsområden upprustade o s v. I Malmö ges de förtur(!) i bostadskön. I några städer ges de arbeten och flera städer är på gång med liknande program.
Vad får den i skolan våldtagna flickan eller den rånade skötsamma pojken. De får leva med förnedringen, skräcken, ensamheten och allt det resulterar i (oftast arbetslöshet och svåra psykiska besvär) för resten av sina liv.
Det är dags att vi sätter stopp innan vi förlorar kontrollen helt och därigenom vårt gemensamma samhälle..

Anonym sa...

Det är coolt att vara kriminell i dessa kretsar. det är deras mål att få respekt. men va f-n. Dom förstör för andra invandrare som sköter sej. Och får svenska folket emot sej. men vem vågar ingripa förutom polisen? medborgar garde? kanske dags.

Göteborgare sa...

Visst är hela beteendet idiotiskt men..

Att polisen är provokativ i flera av dessa områden är ju minst sagt en underdrift, om alla dessa som skriker om "hårda tag mot slöddret" hade sett hur snuten redan beter sig så hade dom nog ändrat åsikt..

Jag bor inte ens i en förort men varje gång jag vart där och det varit nåt bråk och snuten kommer så är deras "taktik" att slå och trycka ner alla närvarande i asfalten, oavsett om dom bara var på plats.. Man kollar inte upp nåt, man för ingen dialog, man bara ger sig på folk, inte helt sällan ackompanjerat av rasistiska slagord.

Snuten är ett helvete för dom flesta unga som bor där, det är så tydligt att dom inte har någon lust överhuvudtaget att avstyra bråk eller hjälpa någon. Bara att slå lite blattejvlar och kanske några fattiga svennar också om tillfälle bjuds..

Så det är inte konstigt att dom är hatade, men som sagt - att bränna personbilar är bara idioti, då ger man ju sig på oskyldiga. (och är då inte mycket bättre än snuten)

Jonte sa...

Kanske ett tips till alla som är sjukskrivna, ut o kasta sten.
Och apropå rasistkortet så är det väldigt uttjatat. Det är minst lika rasistiskt att kalla nån för det om han eller hon inte är det.

Anonym sa...

Då är min stora fråga. Vad vet medelklassen om arbetarklassens situation? Om vår vardag?

Det är intressant med tyckare, sällsynt med vetare.

Stefan sa...

Jag tror inte ens att "ungdomarna" kastar sten och brandbomber för att de är "arga på samhället". Det är medierna som vill att det ska vara så och därför försöker få det att framstå som så.

Det verkliga skälet till "ungdomarnas" huliganism är jag helt säker på beror enbart på att de tycker det är roligt och häftigt att slåss och förstöra. De får street creds och respekt bland sina polare om de lyckas träffa en polis med en sten, easy as that.

Sen när poliserna försvarar sig gastas det om övervåld och rasism och trackaserier och strukturell diskriminering. Helt sinnessjukt.

Anonym sa...

Göteborgare...
Har någon varit i närheten varit med från början. tror inte att polisera ALLTID startar med rasitiska uttalande eller slår sig fram. Utan tänk själva hur mycket skit de får innan de agerar. Sen är det som sagt vad SNACKET som tydligen styr det mesta, talade de om hur mycket motstånd de gav när polisen agerade,de vägrar följa lagarna eller tillsägenserna de får.Så det är klart det ser brutalare ut när polisen till sist måste avlägsna personen från platsen.
Sen jobbar poliserna o olika vaktbolag på en sk trygghetsgrupper för att få dessa på andra tankar. Så poliserna hjälper visst, men tyvärr så kommer det inte fram om det. Utan bara detta neg om poliserna.Jag tror de har lust att hjälpa men med e sådan inställning som du säger att de har så är det inte lätt att hjälpa heller. Man måste ju våga ta emot hjälpen oxå.Hade poliserna tex fått tagit sk hårdare krafttag och haft mera befogenheter än vad de har. Så kanske det inte hade gått så pass långt som det har gjort.

Hansson sa...

Om de vantrivs så till den grad kanske de skulle ta sitt pick och pack och kila hem?

Anonym sa...

Jag bor själv i Gottsunda, umgicks mycket med idioterna som håller på såhär. Och dom är inga jävla änglar...dom beter sig som riktiga jävla idioter tror att dom är "maffia" pojkar....seriöst...Många av mina vänner fick sina däck sönderskurna, och andra grannar fick sina bilar repade med knivar...vi va ute hela natten och vänta på dom jävla töntarna för att se om dom vågade visa sig, men NEJDÅ då gömmer dom sig som kärringar..Så aftonbladet kanske ska kolla med någon som har koll.

Anaiah sa...

Min spontana fråga som dök upp i huvudet när jag läste den här artikelserien för några dagar sedan var "men vad fan vill ni då?!" Vad vill de åstadkomma? Anarki?!

Det är liksom polisen de slåss mot, inte någon ideologisk milisstyrka. Polisen har inga motiv att fortsätta bråka med dem om stenkastning och eld-påtuttning upphör, men vad fan tror dem om de kastar sten rakt in i en ÅKANDES brandbil!?

Är det en rättighet vi har att bete oss precis som vi vill utan att någon ingriper? Vill man ha ett jobb så ska man sitta på arbetsförmedlingen som alla andra eller jogga runt i butik efter butik och lämna CV'n, inte kravallera!

Det är ju bara att inse fakta, får du inte ett jobb så är det oftast för att du gör något fel, det har idag väldigt lite med namn och ursprung att göra och vad är det för fel på vidareutbildning om man känner att man inte kommer så långt på jobben utan krav på tidigare erfarenheter?

Det är ingen som kommer ge en en chans om man beter sig som ett anus hela tiden! För vem fan vill anställa någon med kass attityd?!

Göteborgare sa...

@ Anonym.
Jag har sällan vart på plats innan bråket börjar men oftast på plats innan polisen kommer, och det är det avgörande..

För vad jag säger är att snuten "svarar" på många larm i dessa områden med batongen, dom bryr sig inte om omständigheter eller att ens kolla vad som hänt..
(Och dom försöker inte lugna ner folk heller) De kastar dom som de ser är inblandade i asfalten och griper(kastar i asfalten) ofta även några till som dom antar på något sätt måste vara skyldiga eftersom dom befann sig i närheten..

Ibland sticker dom dock inte direkt därefter utan "förhör" (dvs hotar med fängelse och stryk, vilket även ibland utdelas) några närvarande inne i snutbilen..

I kort snuten verkar anse att när platsen där något bråk inträffade är tömd på allt folk (antingen gripna, bortjagade eller tilltryckta) är bråket uppklarat och "harmonin återställd". Typ samma beteende som diktaturer sätter in mot demonstrationer..

Du menar säkert väl men du är tyvärr blåögd.. Spendera mer tid i aktuella områden, om ett bråk börjar och du är på plats lär du få se vad jag talar om.. :)

Lär av historien, väldigt många kravaller har berott på polisen på ett eller annat sätt. Så dom är knappast några man bör fria per automatik.

göteborgare 2 sa...

det är oxå rasistiskt att dra alla poliser över en kant!!!
visst överreagerar en del snutar ibland, men inte alla. De gör ju bara sitt jobb! Var fan skulle hända utan dem!?? anarki? skojar ni?

Göteborgare sa...

För det första:
Poliser är inte en etnicitet, no 2.

För det andra:
Jag har aldrig dragit alla poliser över en kam, men det är ju inte heller alla som brukar åka på larm till förorterna.

Antagligen är det ofta samma typer, kommer väl från samma eller ett närliggande snutdistrikt.. så brukar det ju vara på de flesta larm.

Sist men inte minst:
Så räcker det med att en stor mängd beter sig som svin för att det skall bli allmänhetens uppfattning om allihop. Jag delar inte denna uppfattning men det är för att jag inte bor i förorten och vid sett polisingripanden i andra delar av stan som gått helt rätt till.. Vilket ju dock gör sakn än värre när intrycket i förorten då såklart blir att polisen behandlar just dom annorlunda(värre) än andra människor.

Så ta och lugna ner dig ett snäpp.
Ingen förespråkar anarki, och valen står inte mellan det och polisbrutalitet och interneringsläger heller.