Min träningsblogg - Rund är också en form!

tisdag 15 september 2009

När ska de inse...?

Alliansen har pratat intensivt om sin arbetarpolitik och målet med minskad arbetslöshet sen 2 år tillbaka. Idag när riksdagen öppnade idag kunde man istället konstatera högre arbetslöshet och ökande statsskuld. Vad hände med de "fantastiska" lösningarna med sänkta skatter och lägre arbetsgivaravgifter som skulle dämpa effekterna?

Dessutom ökar socialbidragen med rasande takt. Billigare än att ge de människor som blivit nekade sjukpenning och andra bidrag? Nej, enbart en förflyttning av kostnaden!

Ett år kvar till val. Grattis Reinfeldt…



Ab

19 som har tyckt till:

Anonym sa...

Tuff start för regeringen.Arbetslösheten ökar likaså statsskulden..Men nu börjar VALFJÄSKET,mera pengar i plånboken för studerande,sänkt skatt för fattiga pensionärer...etc.Allt för att få väljare,Nej fy fan om dom tar hem valet nästa år, då kan vi lägga oss ner.

Danitra sa...

Mm, för det är inte så att vi har haft en enorm ekonomisk kris?

När det gäller den ökade arbetslösheten och socialbidragstagare så handlar ju det även om att inte lika många blir sjukskrivna och sjukpensionärer i onödan.

Västgötskan sa...

Danitra:
Det har varit två finansiella kriser under 20 år. Vem har suttit vid makten båda tillfällena, när statsskulden har ökat...?

Jempa sa...

Jag lägger mig väldigt sällan i politiska diskussioner, eftersom jag är ganska ointresserad och har dålig koll.

Däremot måste jag säga att jag anser att om man pluggar massor med år och jobbar hårt, så förtjänar man att få bli rik, och inte behöva betala i stort sett allt man äger och har i skatt för att hjälpa alla andra. Så jag antar att jag ligger mer åt moderat-hållet..

Det jag har känt båda gångerna när moderaterna har suttit vid makten, är att dom röstas in när det redan börjat gå neråt för Sverige, så har dom fyra år på sig att städa upp igen, men då folk inte tycker det går tillräckligt fort så ledsnar dom och röstar in socialdemokraterna när det långsamt börjat gå uppåt igen.

Jag säger verkligen inte att det är så, för jag är som sagt väldigt dåligt insatt, men det är den känslan jag fått båda gångerna.

Västgötskan sa...

Gianni:
Är det något särskilt du vill att jag ska fundera över i den artikeln? Den sammanfattar väl det hela rätt bra, bl.a. vad gäller det faktum att många (men säkert inte alla!) människor som egentligen borde ha rätt till sjukpenning, får gå på socialbidrag, bara för att FK har fått i "uppgift" att halvera antalet godkännande... :-P

Jempa:
På vilket sätt hade det börjat gå nedför hösten 2006 när alliansen röstades in i regeringen?
Det var ju högkonjunktur då och ca ett år efter det, ändå fram till förra hösten...

Jempa sa...

Kanske inte gå utför.. Men det var mycket klagomål på skolor, vården och annat, så det kändes som att folk fått nog av socialdemokraterna och ville ha något nytt.

Sen kom ekonomikrisen och den kan man ju inte skylla på moderaterna då det gällde hela världen, och jag tror inte socialdemokraterna hade gjort ett bättre (och kanske inte heller sämre) jobb att ta oss igenom den, och jämfört med många andra länder har vi väl ändå klarat oss hyfsat bra..?

Anonym sa...

Till Jempa:Moderaterna är likt det parti som styrde Tyskland under andra världskriget,dom sjuka,handikappade är bara en börda för samhället,men som tur är blir det inget utrotningshot för människor......

Jempa sa...

Anonym: Haha, men nu överdriver du väl lite ändå.. Jag tycker snarare dom rensar upp lite bland fusket. Jag vet många kollegor som 'vabbade' när dom bara kände för att ta en sovmorgon, vilket är svårare att göra nu. Men jag tror fortfarande de som är sjuka på riktigt och verkligen behöver hjälp får det, även om tidningarna är snabba att göra stora rubriker så snart det blir fel i vissa undantagsfall.

Jag har många utländska kompisar och dom skrattar lite åt oss för vi är så borskämda här. Blir man sjuk (och ännu mer om ens barn blir sjuka) i de flesta andra länder, så är det bara att få mindre pengar, kanske sparken, och gilla läget.

Västgötskan sa...

Jempa:
Där kan jag hålla med dig. Att de "rensar upp" bland fuskare inom alla kategorier och system, det är ju positivt. Men när de ger sig på de som verkligen BEHÖVER t.ex. sjukpenning så att dessa istället tvingas ta socialbidrag, då är något fel.

Danitra sa...

V-götskan: Ja, det har varit borglig regering vid båda kriserna men du tror väl inte på allvar att det har ett samband? ATt lilla, lilla Sveriges styre skulle påverka världsekonomin?

Dessutom har ju Sverigemodellen som Bo Lundgren tog fram under förra krisen hyllats och studerats under den här krisen.

Västgötskan sa...

Danitra:
Nej, jag skyller inte hela världskrisen på regeringen. Däremot undrar hur man kan "skänka" bort nästan 54 miljarder (!) när statsskulden, redan innan dess har ökat i rasande takt..?

Micke sa...

Vad får dig att tro att statsskulden ökar i rasande takt?

Skulden är rekordlåg.

Kika själv https://www.riksgalden.se/

Västgötskan sa...

Micke:
"Statsskulden ökar i stället för minskar och beräknas, enligt Ekonomistyrningsverket, uppgå till 39 procent av BNP nästa år."

Micke sa...

39% av BNP kan tyckas låta mkt, men så lågt har vi inte legat sen 1980.

https://www.riksgalden.se/templates/RGK_Templates/TwoColumnPage____605.aspx

Västgötskan sa...

Micke:
Självklart finns det hög- och lågkonjunktur, men man borde ändå börja fundera på varför statskulden ökar varje gång en borgerlig regering sitter vid makten.

Från -91 då de vann, steg statsskulden ju från 44,4 till 76 % av BNP på bara 3 år...

Anonym sa...

Jempa:
Jovisst har vi det bra i sverige,jämfört med andra länder, håller med dig,men att det fuskats för mycket med sjukdomar för att folk är lata är för jävligt,men dom som verkligen är sjuka blir ju drabbade o inte riktigt trodda.Det tycker jag känns kränkande.Ha en bra dag.

Micke sa...

Har du funderat på detta då? Och vad kom du fram till?

Kom du kanske fram till samma sak som finansdepartementet och Feldt gjorde? Och att statsskulden faktiskt inte alls har ökat under denna mandatperiod?

"Medan det från socialdemokratiskt håll tidigare alltid brukat heta att de borgerliga bär skulden för depressionen på 90-talet, gör finansdepartementet nu helt om.
Det var den socialdemokratiska regeringen, med finansminister Kjell-Olof Feldt i spetsen, som på 80-talet sådde fröt till det som skulle bli en ekonomisk kris, skriver departementet."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17078.ab

September 2006 (dvs vid valet) så hade vi en statsskuld på 1221 miljarder kronor.
Idag är skulden på 1009 miljarder kronor.

Skulden har således minskat med 212 miljarder. Hur menar du att detta är en ökning av statsskulden?

Jempa sa...

Vilken het debatt detta blev :)

Anonym: Självklart är det inte ok att sjuka blir drabbade, jag tror bara att det är stört omöjligt - för vilken regering som helst - att göra precis alla nöjda. Det kommer alltid finnas någon som drabbas på ett sätt eller annat, och detta gäller självklart inte alla sjuka, utan ett fåtal fall som tidningarna som sagt gör stora rubriker om.
Ha en bra dag du också :)

Tove Kungsholmen sa...

Men självklart har inte de ekonomiska kriserna i världsekonomin att göra med om Sverige har borgerlig regering eller ej. Nu sket du i det blå skåpet! ;)