Min träningsblogg - Rund är också en form!

fredag 4 september 2009

Det är väl en ypperlig idé?

Nu är jag inte särskilt insatt i detaljerna, men en ringled för att avlasta en ansträngd vägsträcka är väl ett utmärkt "miljöalternativ", sett till det stora hela?

När jag jobbade ute på Hisingen i Göteborg och varje dag var tvungen att åka genom tingstadtunneln slogs jag alltid av tanken: VARFÖR har man ingen led som går runt stan, för den tunga trafiken (framför allt lastbilar) som bara ska från Malmö och vidare mot Oslo på E6:an? Varför i hela friden lägger man en Europaväg rätt igenom en storstad??

Sen vill jag bara avsluta med att ifrågasätter smittskyddsinstitutets uträkning; Om 90 % av svenska folket vaccinerar sig mot svininfluensan, så kan 500 liv räddas. Att det kanske ÄR så, säger jag inget om.
Men om man ska hårddra det; varför inte göra så att man tvingar alla att varje år vaccinera sig mot influensa? Vägrar skriva ut antibiotika (för att förhindra resistenta bakterier) osv. Många liv kan räddas om man går till extremligheter…



SvD, SvD, SvD

3 som har tyckt till:

Geiko sa...

Visst låter 500 liv mycket, men om man räknar på det?
Det finns över 9 miljoner svenskar.
om 500 dör så är det mindre än 0,006%
det är alltså en 99,994% chans att en svensk inte dör av svininfluensan.
Utan hänsyn till riskgrupper.

Anaiah sa...

Vid den vanliga influensan tror jag det är viktigare att vaccinera de som jobbar inom vården eftersom de flesta som går åt i den årliga influensan är gamla människor som erbjudits men nekat till vaccination. På det sättet skulle dödsantalen sjunka drastiskt, tror jag. Lägg till det att inte alla som vaccinerar sig slipper undan influensan ändå och gamla människor, med kraftigt nedsatt immunförsvar kan faktiskt dö av en vanlig förkylning och får man influensan trots vaccinering så är det ju troligast att det är så den yttrar sig. Gamla människor, framförallt sängliggande, har inte alltid den kraft som behövs för att hosta upp vätskan ur lungorna och får oftast lunginflammation till följd av influensa, får sepsis (blodförgiftning) eller hjärtsvikt och dör.

Det är inte 1000 (5000 beroende på var du läser) unga människor som dör varje år i influensan utan de gamla. Den nya influensan misstänks inte drabba de äldre överhuvudtaget (hade den gjort det skulle dödsantalen antagligen fördubblats eller tredubblats) utan de dödstalen man räknar med är inom en helt annan åldersgrupp.

naturligtvis är det viktigt att förskona även de äldre från den vanliga influensan. Att detta inte görs i tillräckligt stor utsträckning tycker inte jag berättigar att man skiter i försiktighetsåtgärderna nu. Ett misstag berättigar inte ett annat, så att säga.

Anaiah sa...

Och dessutom, kanske kan uppmärksamheten kring denna fråga även boosta försiktigheten i framtiden vad gäller den vanliga influensan så att faktiskt fler liv räddas. Det kan komma något positivt ur askan också.