Min träningsblogg - Rund är också en form!

tisdag 1 september 2009

Första dödsfallet, men...?

Jag förstår att många kanske har upplevt min inställning till svininfluensan som nonchalant. Det är egentligen inte min avsikt. Självklart ska man ha respekt för att det KAN hända något. Men det jag ifrågasätter är all den hysteri, som framför allt media åstadkommer med sina skräckrubriker!

Idag kan man läsa om 37-åring som blev "Sveriges första dödsfall I svininfluensa". Läser man artikeln så inser man strax att mannen i fråga faktiskt hade både hjärtsjukdom, övervikt och andningssjukdom (vilka står inte skrivet). Min fråga är då; med alla dessa riskfaktorer, hade han överlevt VANLIG influensa…? Och framför allt; hade det blivit lika stora rubriker…??

(PS. En eloge till SvD.se som inte hade en enda rubrik om svininfluensa på sin förstasida!)



Ab, DN

3 som har tyckt till:

Jempa sa...

Håller med.. Kände mig hemsk, men det är klart man blev lättad också när man förstod att han var i ganska dåligt skick redan innan.

Ina sa...

Detta håller jag med dig totalt. Det är sådan hysteri just nu, det skrev jag på min bogg oxå, som du säger.. tala om oxå att de som har dött har en kronisk sjukdom i bakgrunden oxå, sen är det INTE faställt ännu om mannen hade svininfluensa eller vanlig influensa.

Anaiah sa...

Jodå, det är konstaterat att han hade svininfluensan.

Källa:
(http://www.sr.se/cgi-bin/stockholm/nyheter/artikel.asp?artikel=3068853)