Min träningsblogg - Rund är också en form!

torsdag 23 april 2009

Varför såna rubriker?!

I varenda tidning står det rubriker, med STORA bokstäver, om skottlossningen i Gamla Stan. Det gör mig en aning fundersam. Missförstå mig inte, det är naturligtvis hemskt varje gång någon blir skjuten. Men det sker (tyvärr) ofta och överallt i landet. Senast i Göteborg, då en man skadades svårt och fördes till Östra, men då var det en liten notis i tidningen. Sen har man inte hört ett pip om vad som hände.

Varför denna hysteri nu? För att det var en Greve eller för att det skedde i Gamla stan...?



DN, SvD

7 som har tyckt till:

Anonym sa...

Därför att det säljer tidningar...

Robert sa...

De skrev tuffare grevelöpsedlar för 39 år sedan:

http://www.flickr.com/photos/jocke66/3467827486/

Tove Kungsholmen sa...

Har helt missat detta i min feberdvala. Skönt att du uppdaterar mig på lite Stockholmsnyheter! :)

Tove Kungsholmen sa...

Som svar på din fråga förresten: Både och skulle jag tro.

Västgötskan sa...

Anonym:
Jo, det förstår jag också. Men varför säljer en skottlossning i Gamla stan fler tidningar än en skottlossning någon annanstans..?

Robert:
Den var ju aningen grövre...

Gallina Confusa sa...

Det har nog med att det var en greve, som du sa. Men det som är fascinerande är allmänhetens blodtörst att läsa om mord och elände..

Anonym sa...

Anonym2
Det som drar uppmärksamheten till sig här är nog också dels att det inte rör sig om någon uppgörelse i den undre världen utan om vanliga (normalt) laglydiga människor, dels att det framstår som väldigt kallblodigt och överlagt (förövaren väntar in paret under ett par timmars tid och skjuter sedan mot deras huvuden).