Min träningsblogg - Rund är också en form!

måndag 27 april 2009

Hypokondri måste vara jäkligt utspridd...

Men snälla... På SvD kan man läsa att fem svenskar har testats för svininfluensan.
"Åtminstone några av dem har varit i Mexiko" står det. Eh... Hur menar de övriga att de skulle blivit smittade? En gris simmade över atlanten och...

Hysterin är rentav löjlig. Det var precis likadant när fågelinfluensan härjade som mest. Märkte vi av det? Nej, inte nämnvärt. Är det någon som över huvud taget funderar om de blivit smittade efter en asienresa idag? Med största sannolikhet, nej.
Det är bara att konstatera. Sverige (och övriga världen) är överfull med hypokondriker! Media hjälper ju inte direkt till, när de överallt kallar det "dödsinfluensan"... *suckar*

aftonbladet fick man ställa frågor och ett av svaren var följande:
Det pratas mycket om den här influensan, men hur farlig är själva sjukdomen för i övrigt friska människor? Procentuell dödlighet för i övrigt friska? Krävs sjukhusvård, eller är hemkurering oftast tillräcklig?
– Det är en av de saker som det fortfarande råder oklarhet kring. Det finns ingen klar bild av hur sjuk man blir. Man får utgå ifrån att det är som vanlig influensa – man blir ordentligt sjuk, men oftast är det så att man klarar sig hemma. De säkra fallen från USA har varit förhållandevis milt sjuka.

Med andra ord, om nu de flesta människor bara får en "vanlig" influensa. Varför all uppmärksamhet?



SvD, DN, ab

7 som har tyckt till:

Anonym sa...

Det är en stor uppmärksamhet därför att smittskyddsfolk världen över väntar in en allvarlig ('dödlig') influensa inom de närmaste åren.

Fågelinfluensan visade sig ha låg smittsamhet, och denna svininfluensa kommer troligen att ha låg dödlighet.
Men att dra falsklarm några gånger är ofantligt mycket bättre än att inte reagera - Då har vi ett antal hundra tusen människoliv på halsen.
Så hade varit fallet om vi ignorerat SARS, t.ex.

Alfahannen sa...

Helt riktigt, media blåser i sedvanlig god stil upp denna influensa till det värsta som inträffat sedan Hallon-igloon togs bort ur sortimentet....

Däremot skrivs det alldeles för lite om manliga förkylningar ;)

Örjan sa...

Svininfluensan smittar bara vid nära kontakt. Fast jag vet ju inte om det är svin-människa eller människa-människa. Blir man ett svin med rosa tryne eller ett "rent" svin (om ni förstår vad jag menar) och om man redan är ett riktigt svin blir man frisk då?? Frågorna är många och svaren få... :-)

Katja sa...

Vilken snygg blogg, jo menade nog det.. men så har det nog alltid iofs varit att man får aktivitetsersättning därifrån.. Men som en jag känner han kommer få pengar därifårn, arbetslös. Men inte från a-kassan.. :/ Förstår inte.. hmm..

Tove Kungsholmen sa...

Ah, nu kom jag på det - det är ju säkert det jag har. Jag ringer Aftonbladet direkt! ;)

Västgötskan sa...

Anonym:
Eller så reagerar man till slut inte alls. "Cry wolf" ni vet....

Joacim:
Ha ha! Där fick du med det också. :-D

Örjan:
Ja, kanske. Du får väl testa. ;-)

Katja:
Ja, så har det nog alltid varit (vad jag vet). Är man inte med i en a-kassa så kan man i vissa fall gå med i alfa-kassan och få ersättning från FK. Ett "extra skyddsnät" för de som valt att inte gå med i en a-kassa. Jag kan iofs tycka det är fel att staten då står där med pengar, till en person som SJÄLV valt att inte betala a-kassa...

Tove:
Ja, just det! Och ring även smittskyddsinstitutet!! :-O ;-)

Anonym sa...

Hehe jag har inte hängt med alls i det där jag,hörde det för första gången i dag =) Jo hon var jätte trött på bilden,hon hade inte sovit mycket den dagen. / Stina
stonies.blogg.se