Min träningsblogg - Rund är också en form!

måndag 20 april 2009

"Skvallertidning" är ok. Men är man social, då jävlar...

Landstinget i Jämtland har stoppat "facebookande" på arbetstid. De säger att de är rädda att de ska få in skadliga koder, sk. "maskar" i vårdens datasystem via sidan.
Landstingets IT-säkerhetsansvarig säger: "att de flesta anställda inte har något skäl att vara inne på Facebook på sin arbetstid. Det kan bli tal om att fler sociala nätverk kan komma att blockeras.
– På sin rast får man gärna gå in på nyhetssajter som aftonbladet.se för att uppdatera sig. Men Facebook får man sköta på sin fritid."


Jag står lite med en fot på vardera sida. Personligen är jag inte inne på facebook under arbetstid och har svårt att se behovet. Men däremot förstår jag inte riktigt heller varför det skulle vara bättre att läsa en tidning som är mer eller mindre skvaller...?
Vill han och andra arbetsgivare att deras anställda ska hålla sig uppdaterade nyhetsmässigt, spärra alla nätsidor, förutom t.ex. Svenska Dagbladet.

Vill man hårddra det kan man ju även fråga sig; om någon tar en rökpaus på 5 min under arbetstid; varför är det accepterat när kollegan, som inte röker, inte får gå in på facebook under tiden...?



SvD

3 som har tyckt till:

Tove Kungsholmen sa...

Fast han säger ju att det har med datasäkerheten att göra, inte med det sociala eller att man smiter från att jobba. Alltså anser jag inte dina synpunkter helt relevanta just här. ;)

Västgötskan sa...

De säger i ena andetaget att det beror på säkerheten, men i nästa att de anställda minsann inte har något på facebook att göra på arbetstid...

Tove Kungsholmen sa...

Alrigt. De är förvirrade!