Min träningsblogg - Rund är också en form!

torsdag 16 april 2009

Nästa nummer...!!!

Jag har en tendens att köpa för stora kläder till mina barn. Eller ja, jag anser ju, självklart, att det är ”rätt” storlek. Det är sambon som brukar motsätta sig.
Exempel: Sonen har just nu strl 110, men när jag köper nya kläder vill jag hemskt gärna köpa 116. Att tröjorna är lite stora, gör ju inget! Jeans som är lite långa, kan man ju vika upp! Eller hur? Det är ju fullständigt onödigt att slänga ut massa pengar på kläder som han bara kan ha i X antal månader, när man genom att göra som ovan och han istället kan använda dem i ett år.

Men jag fick nog erkänna mig en aning överbevisad häromdagen. *harkel* Sonen hade hittat sina vårskor från förra året och ville naturligtvis ha dessa på sig.
”-Nej, nej, de är alldeles för små!” säger jag. Men la till: ”Tror jag”…
Efter lite tjat så fick han i alla fall testa dem. Hör och häpna; de passade?! Inte nog med det; från tån fram till spetsen på skon var en marginal på ca 0,5 cm. Hm… Undrar hur stora skorna var förra året, egentligen…?! :-O
Kanske har vi förklaringen till varför sonens dagisfröknar säger att han ramlar ofta…? :-P


2 som har tyckt till:

Dino78 sa...

Haha! Jag tänker ungefär likadant. Hon kan ha stl 104 nu men jag köper allt i 110/116. Tröjor går bra, men byxorna blir ju givetvis för stora. Men som du säger...man kan ju vika upp.

Däremot skor blir rätt stl, förutom i förrgår då vi köpte en stl MINDRE än hon har nu. För det var "Ta tre, betala för två" och vi hittade INGET utöver de små sandalerna och gummistövlarna hon behövde. De enda som var fina fanns i stl 26 som mest. Och hon har nu stl 27. De passade, men var liiiiiiiite små (inte så hon fick ont, förstås!) men vi tog dem ändå. Trots allt är det ju bara i sommar hon ska ha dem sa jag. Dubbelmoral :-D

Karin sa...

Bara för att sticka in en liten kommentar.. Jag jobbar ju i skoaffär och skorna bör vara 1,5 cm längre än foten när dom passar.