Min träningsblogg - Rund är också en form!

torsdag 9 april 2009

Ett moralisk dilemma...

Barnarbete i chokladindustrin.
Tungt, farligt, machetes för att skära ner kakaofrukten. Giftiga bekämpningsmedel, som kan få dödliga följder pga bristen på skydd. Listan kan göras lång.

Jag känner mig jävligt egoistisk, när den här tanken far genom mitt huvud:
"Moral vs. chokladsug...? Fan också...!" :-(

4 som har tyckt till:

Anjo sa...

Oj tänkte inte på det....då får jag nog packa väskorna idag då....hihi, ha en bra påsk...kram

rullgardinsflikkan sa...

Man kan inte rädda hela världen tyvärr.
Jag äter choklad ändå!

Annars får vi ju gå snäppet längre,
Alla borde ha fadderbarn
Ingen borde handla på HM och diverse andra stora företag


Jag har fadderbarn och handlar inte på hm (inte på många år iaf)
så jag tänker äta min choklad med gott samvete :-D

Jennywise sa...

Usch då.. det var mer information än vad jag behövde.. Då får det väl bli fair trade chocklad i fortsättningen. inte hälften så gott som marabou, men å andra sidan smakar moral väldigt gott sa de på Tv igår!

Jennywise sa...

Fast Anneli. Jag vet faktiskt inte om jag håller med dej där.

Man kan inte rädda hela världen, men när det kommer till sådana små beslut som att välja bort en chokladkaka så tycker inte jag att det argumentet håller. Då spelar det ingen roll om man har 10 fadderbarn, för då gör man faktiskt ett medvetet och helt själviskt val att stödja något som är jätte, jättefel.

Sedan kan man inte vara moraliskt korrekt i alla konsumtionsfrågor, helt enkelt eftersom man inte känner till all skit som sker i all tillverkning, men får man det svart på vitt tycker jag det är självklart att välja bort. Men det är ju jag det.=)