Min träningsblogg - Rund är också en form!

torsdag 30 april 2009

Någon mer som har tröttnat?

Är det någon mer än jag som är trött på att möta stora, svarta rubriker om svininfluensan, när man öppnar tidningen...?
Jag kan förstå att det är medias uppgift att hålla världen informerad om vad som händer, men de borde väl även inse att de orsakar panik, med sina domedagsrubriker? I Egypten slaktar man friska grisar för att dämpa panikkänslor (?!)

Runt om i världen dör miljontals människor per år, pga svält och andra sjukdomar! Nu pratar vi ett hundratal människor och plötsligt är paniken nära...
Jag kanske är korkad som tar det hela med ro? Den dagen jag börjar grymta eller böka runt i jorden, börjar jag oroa mig.



DN, ab

7 som har tyckt till:

Daniel sa...

Det är väldigt oansvarligt av media att hajpa det hela så som de gör. Denna influensa är ju faktiskt, trots rapporterna, mildare än den vanliga influensan. Så det dör färre per antal smittade än det gör i den normala vinterinfluensan (något tusentals eller så dör i influensan varje år i Sverige). Skillnaden är att denna "svininfluensa" sprider sig snabbare än den vanliga influensan. Det kan man ju ha invändningar mot, men ändå... tycker inte det är fog nog att skapa panik i samället. Så länge sjukdomen är mildare och lättare att behandla än vanliga influensa så...

Örjan sa...

Klart man ska ta saker på allvar men som du säger så är det här lite väl mycket just nu. Egypen skulle tex slakta alla sina grisar i landet 800000 st och dom har inte ens ett enda fall av svininfluensan. Det är precis det här som skapar panik.

Anaiah sa...

Svininfluensan skördar nog färre offer än den vanliga influensan gör varje år. Jag tror att orsaken till att alla blir så rädda beror mycket på att viruset muterat till en form som kan smitta människor, något som visserligen är väldigt ovanligt, men som faktiskt ändå händer då och då. Pandemi är det definitivt inte tal om då inte "stora delar av befolkningen" drabbas och jag tycker det är urlöjligt med denna hysteri. Härregud! Jag går ju fortfarande och tittar misstänksamt på duvbajs på marken!

Jempa sa...

Nu känner jag mig lite lugnare.. :)

Limpz sa...

Liknelsen vid antalet offer för svält är ganska missvisande. Vod en pandemi skulle just stora delar av tredje världen slås ut av en influensa som kännetecknas av att den utvecklar lunginflamamtion hos var tredje smittad. Lunginflamamtion skördar unga dödsoffer även i västvärlden så en global smitta skulle, i värsta fall, skörda miljoner offer.

Västgötskan sa...

Limpz:
Jag syftade inte på svälten i första hand. Jag ville bara poängtera att ingen tycks reagera på det faktum att så många människor dör per år av andra sjukdomar.

Tove Kungsholmen sa...

Fast det där med att media skapar panik, det är väl delvis det de är ute efter. Kvällspressen definitivt men även andra medier vill ju locka publik.

Svar från min blogg om parkeringsavgifter:

V-göt
Jorå, det kostar att ligga på topp! ;)
Detta var alltså ett parkeringsgarage ett stenkast från Stureplan. Att parkera på gatan i innerstan kostar 12 kr/timme överallt utom i hårdcity där även det kostar mer. Dock inte 14 för tio min.

En krona i timmen låter som en utopi. Plus att jag inte kan låta bli att undra vad syftet då är med att ta betalt? Har sett avgiften 1 kr/h en gång, i Västervik. Trodde inte mina ögon.