Min träningsblogg - Rund är också en form!

tisdag 14 april 2009

Det var inte en dag för tidigt!

Det är sällan jag håller med folkpartister, men i det här fallet finns det inga som helst tveksamheter. Skola/lärare/rektor har idag inga möjligheter att tillrättavisa barn, utan att bli anmälda. Man får inte:
* ta dem i armen, för att leda dem ut ur klassrummet.
* inte ta ifrån dem mobilerna under lektionstid.
Man får knappt höja rösten. Det är 2009 och elever har mer makt än lärarare?! Någonstans på vägen gick det käpprätt åt helvete, om vi ska ska säga det utan krussiduller!

Att man inte ska aga barn, är väl knappast någon som emotsäger sig, men att ta någon i armen är inte aga! Kan man som 14-15 åring inte respektera sina lärare, behöver man komma ner på jorden. Man behöver inse att det finns gränser, regler och ramar som man ska respektera och hålla sig inom.
Med risk för att kraftigt generalisera, måste jag säga att ungdomar idag är fruktansvärt bortskämda och "vuxna" (tror de!) Man är inte vuxen när man går på högstadiet, hur gärna man än vill tro det. Man vet inte alltid vad som är bäst för en själv. Man vet inte allt.



SvD, SvD, SvD

5 som har tyckt till:

Thowe sa...

Jag håller med, lärare ska ha mer makt än dom har idag. Vi andra elever som sköter oss blir bara så jävla förbannade när elever säger emot och inte respekterar lärarna, om inte lärarna kan göra något emot detta så fungerar inte skolan alls.

Alexander sa...

Människa du är tokig. För det första är du inte ensam om att kalla ungdomar bortskämda och lillgamla, det har man gjort ända sedan de gamla grekernas tid. Att tycka att ungdomarna är förtappade är bara ett tecken på att du blivit gammal. Dessutom är det centrala inte vem som ska ha makten, skolan ska inte uppfostra människor som bara följer auktoriteter, skolan ska uppfostra människor som respekterar alla människor oavsett vad. Detta når vi inte genom att stänga av elever, detta når vi genom att höja statusen på läraryrket, ha fler lärare, psykologer och kuratorer på skolorna. Helt enkelt satsa på den i särklass viktigaste delen av samhället, skolan.

Västgötskan sa...

Alexander:
Nä, det handlar inte om att följa auktoriteter. Det handlar om att respektera människor, det håller jag med om. Problemet blir ju att lärarna förlorar sin trodvärdighet, när de inte har något att säga till om och på så sätt även elevernas respekt!

Jag säger inte att man ska införa "slå med linjalen över fingrarna" för att få eleverna skrämda till tystnad. Man bör däremot, som lärare, ha all rätt att ta ifrån dem mobiler, kepsar eller ta dem i armen, när de själva vägrar gå ut ur klassrummet!

Lotta sa...

Var på "krismöte" i fjortonåringens klass pga av just detta bekymmer...
Påpekade just detta att "led ut eleven från klassrummet om han inte går självmant efter tillsägelse" genom att ta han i armen o just : leda ut...
Vad fick jag höra då? Får man inte... Läraren kan bli anmäld...
Jag fällde en liten fin kommentar:
" Skulle min son komma hem o klaga på att läraren kastat ut han från lektion skulle jag skämmas över min son o absolut skämmas ännu mer över mig själv om jag skulle tänka tanken att anmäla läraren.."
Fick jag nåt medhåll av övriga föräldrar tror ni?
Svaret uteblir, men ni må tro vi jag var förbannad på slappheten av föräldrarna!!
Suck, drt är så slappt o fegt o ungdomarna ges utrymme att ta över o sabba för sig själva och sina kamrater.

Örjan sa...

Helt rätt med strängare regler. Varför tramsa. Jag har själv en 15 åring som gör som han vill på lektionerna och jag sa till att det är bara att ta tag i honom och leda ut honom om han håller på. Det får vara nån j*vla ordning. Vet inte hur många gånger man har åkt till skolan för att lösa problem som han ställt till. Inför betyg i uppförande oxå så kanske det blir bättre.