Min träningsblogg - Rund är också en form!

söndag 8 november 2009

Selektiva nyheter?

Jag tycks pendla mellan inlägg om sex och svininfluensa... Vad säger det om mig egentligen?

Jag ska försöka släppa det här med svininfluensa. Men jag blir så fascinerad över hur snedvridd medias information tycks vara (?) Det står stora rubriker om politiker som går före i vaccinationsköerna och om 49-årige Göran som misstänks ha dött i svininfluensa.

Däremot inte en artikel (vad jag kan hitta) om den 4-årige pojke som slutade andas två dagar efter han hade tagit vaccinet...?? (Stod i Aftonbladets "köptidning" idag).



Ex, Ex

2 som har tyckt till:

Anaiah sa...

Fast det står inte om alla de barn som fått kramper och slutat andas av influensan heller. Dessutom finns artikeln kvar på aftonbladets hemsida.

Just kramper och allergisk chock står med bland de sällsynta (alltså 1-10 av 10 000) biverkning av vaccinet på fass.se. Som alltid när man ska ta ett läkemedel så ska man ha läst bipacksedeln så att man vet vilka risker som finns.

Men jag undrar hur många barn som läggs in per dag på Astrid Lindgren för allvarliga komplikationer i influensan?

Anaiah sa...

Läste nu på Vårdguiden att ca 10% alltså 1 av 10 behöver sjukhusvård i någon form och då är det övergripande alla åldergrupper som insjuknar i influensan. Hur många procent som behöver sjukhusvård efter vaccination hittar jag inga siffror på, men jag fortsätter leta.