Min träningsblogg - Rund är också en form!

söndag 15 november 2009

Ska inte ses som något dåligt...?

Enligt senaste sifo-mätningen får SverigeDemokraterna 5,8 % av rösterna, dvs de håller sig med god marginal inom 4 %-spärren. Värre är det för KD och Centern som får 4 resp 4,5 %. Att SD får fler röster att dessa två partier är väl egentligen inte särskilt förvånande...? Det kristna jordbrukssamhället existerar knappt längre.

Det som känns "spännande" (i brist på bättre ordval) är det faktum att varken oppositionen eller alliansen skulle få majoritet, vilket i teorin gör SD till vågmästare.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen; efter att Sverige bara har haft två "partier" att rösta på de senaste valen, kanske det är på tiden att det händer något inom svensk politik! Om detta bara kan hända genom att SD kommer in i riksdagen, så kanske det, i slutändan, inte ska ses som något dåligt...?



SvD, SvD, DN, Ab,

7 som har tyckt till:

Bevisantusiast sa...

Den här typen av tyckande skrämmer mig och borde egentligen vara förbjuden. Det här är den vidrigaste formen för smygrasism som överhuvud taget existerar! Hoppas att folk reagerar och så du kommer till insikt om vad du egentligen håller på med... SD-anhängare borde sättas i fängelse och ruttna bort där till de ändrar mening, tufft sagt kanske men det är nog enda sättet att få någon lösning på problemet!

Micke sa...

Att ett litet skitparti som kanske får 4-5% av rösterna ska bli vågmästare är inte alls bra för demokratin.

Undervattensexportör sa...

Är det verkligen rumsrent att tycka som du gör? Jag tycker det är modigt av dig att skriva det här, men förmodligen får du en stämpel. Det är så i Sverige i dag år 2009.

Västgötskan sa...

Om ni tolkar detta inlägg som att jag på nåt sätt tycker att det SD står för är rätt, så var vänliga läs det igen!

Deras politik är katastrofal enligt mig, däremot att de tvingar fram andra politiska block tycker jag är bra!

Micke:
Det är bättre med demokrati där det bara finns 2 alternativ...?

Undervattensexportör sa...

Micke sa: "Att ett litet skitparti som kanske får 4-5% av rösterna ska bli vågmästare är inte alls bra för demokratin".

Tydligen har du inte alls hängt med i det politiska scenariot de sista åren. Hur stort har Miljöpartiet varit och har inte det varit vågmästare så säg? Maskroshuliganerna har skickligt styrt och regerat Sverige i många år...

Micke sa...

Undervattensexportör:

Har jag på något sätt uttryckt mig positivt till Miljöpartiet? Numera tillhör de dock vänsterblocket så deras vågmästarroll är förbi.

Västgötskan:
Har du enbart två alternativ så kommer det alternativ som få fler än 50% att styra.
Det partiet har då en majoritet av väljarna bakom sig.
Kommer SD in med 4-5% av rösterna så kommer ett litet skitparti avgöra frågorna. Det innebär alltså att 5% styr över de övriga 95%. Det är inte ok.

bloggare på icedaniel.se sa...

Oj,oj vad svårt det kan vara att diskutera på ett respektfullt sätt. Läs era inlägg, vad är det för språk ni använder. Bara för att inte alla tycker som ni, jag då får man tydligen kalla människor för en massa dumma saker. Oj,oj !