Min träningsblogg - Rund är också en form!

onsdag 25 november 2009

Fjanterier åt båda håll!

Små vita lögner kan skada ditt barn, säger en amerikans forskare. Man förvirrar barnen om man säger att "polisen kommer och tar dem om de går ut utan skor" eller att de "hamnar i fängelse om de inte borstar tänderna".
För det första; vad tusan är det för vita lögner?! Finns det verkligen föräldrar som säger sånt till sina barn? Det är ju mer hot än "lögner"!

Forskaren får i sin tur mothugg av en skotsk psykolog som säger:
– Vi ljuger för att skona barnen. Om du inte säger att hunden är i himlen, utan säger att den dött, då överför du din egen oro och skräck med barnen. Och barn har inte förmågan att hantera det.

Stopp nu! Jag har sagt ett flertal gånger till min 5-åring att det och det djuret har dött, att min mormor och morfar är döda osv. Så vad menar de? Om man inte är kristen ska man ändå försköna döden genom att säga att de som gått bort ligger på ett rosa moln och mår jättebra? Jag skulle berätta den historien lika lite som jag skulle berätta om jag tror att de ligger kvar i jorden, ruttnar och blir uppäten av maskar. Behöver man gå in på detaljer över huvud taget?

Den som tog priset för värsta vita lögn måste varit följande; En utländsk familj som kom från ett land där sex och kön var otroligt tabu. När pojken frågade hur bebisen i magen skulle komma ut, hade mamman svarat genom en dragkedja i magen... :-O

1 som har tyckt till:

lotta sa...

Hihi, mina barn HAAAR kommit genom en dragkedja i magen!!!
Kunde inte låta bli :-)
( Kejsarsnittshumor )