Min träningsblogg - Rund är också en form!

tisdag 3 november 2009

Försäkringskassan får backa!

Jag vet att jag skriver mycket om svininfluensan nu, men jag kan inte låta bli. Förlåt, hör ni...

En annan, betydligt gladare nyhet! 4 kvinnor (av hittills prövade 15) har fått rätt gentemot Försäkringskassan och ska få 50.000 kr var i skadeståndsersättning. Deras fall blev prövade av DO, då man ansåg att kvinnorna blivit diskriminerade och nekade sjukpenning just pga de har varit gravida. Avslaget kom ihop med texten "Graviditet är ingen sjukdom".

Tror sjutton att det inte är, men det är väl inte graviditeten i sig man söker sjukpenning för utan för symptomen?! Det finns de som ansöker om sjukpenning pga identiska symptom, men som inte är gravida och får godkänt. Hur i helvete förklarar FK det??

Socialförsäkringsministern Cristina Husmark Pehrsson säger att hon ser mycket allvarligt på det faktum att FK blir fällda för diskriminering och hon ska ha möte med FK styrelse i nästa vecka.

Jag hade gärna velat vara en fluga på den väggen, med tanke på att det är denna regeringen som gett FK direktiv om att minska antalet sjukskrivningsdagar...


11 som har tyckt till:

Micke sa...

Du har faktiskt helt fel.

För det första, har du ens läst artikeln som du länkar till i expressen?

Läs följande mening noga: "Hon överklagade beslutet till länsrätten som gav henne rätt i november 2006, knappt ett halvår efter att barnet hade fötts"

Sen räknar vi på fingrarna och kommer fram till att barnet således föddes runt juni 2006.

Så det är under våren 2006 som hon är sjukskriven.

Vilken regering hade vi våren 2006? (tips: senaste riksdagsvalet var september 2006).

Vidare, att målet att minska sjukskrivningsdagarna skulle vara något som denna regering har hittat på är knappast sant.

Att antalet sjukdagar skulle halveras under perioden 2002-2008 var ett mål som S satte upp.
Du kan ju själv läsa på
http://www.s-info.se/association/show_press_g.asp?id=323&news=710&navi=35

Anonym sa...

Det är helt fel att man skall vara sjukskriven när man går med barn. Jag vet inte hur det är med kvinnor nu för tiden, när jag fick mina så förekomm inte detta. Jag tycker att man gör som i Norge man börjar sin föräldrarledighet två månader innan man skall ha barnet. Nu har man också så lång ledighet. Men det är ju så att ju bättre man har det destå mer gnäller man.

Micke sa...

Nu har jag även kikat i domen, och samtliga fyra händelser inträffade innan september 2006.

Västgötskan sa...

Micke:
Du menar att den sittande regeringen tillsammans med socialstyrelsen inte har infört nya sjukskrivningsregler..?

Anonym:
Så bara man gjorde på ett visst sätt förr, så ska man göra likadant nu??
För övrigt KAN man vara hemma 2 mån innan BF idag, utan problem.

Micke sa...

Visst har de infört nya regler, men det har absolut ingenting med de här händelserna att göra.

Direktiven om minskade sjukdagar var ifrån Socialdemokraterna och händelserna utspelade sig innan nuvarande regering tillträdde.

Så blir larvigt att försöka skylla dessa händelser på nuvarande regering. Och det inser även du.

Västgötskan sa...

Micke:
De som uppfattar alliansen som den regering som har hårdare krav, som gör att färre får sjukskrivningar godkända och som tvingar fler till att gå på socialbidrag; alla dessa har helt fel.

Anonym sa...

Jag var sjukskriven halva min förra graviditet pga foglossning. Jag hade kryckor, gick på smärtstillande och klarade inte att gå i trappor...

Om jag inte hade varit gravid hade dessa symptom varit mer än nog för att bli sjukskriven, nu var jag (enligt min läkare) tvungen att trycka på att jag hade tidiga sammandragningar. Trots att de egentligen inte var så farliga.

Graviditet är inte en sjukdom, men f*n vad man kan lida av symptomen. ;-) Och jag kan ta att bli kallad gnällig, bara jag får den hjälp jag behöver. :-)

Heja kvinnorna som till slut fått rätt!

Micke sa...

"De som uppfattar alliansen som den regering som har hårdare krav, som gör att färre får sjukskrivningar godkända och som tvingar fler till att gå på socialbidrag; alla dessa har helt fel"

Det där kan jag också göra en lång utläggning om, men det hör inte hit.

Du ville få det att framstå som att det var nuvarande regerings hårdare krav som ledde till att dessa kvinnor fick avslag.
Så var inte fallet. Händelserna utspelade sig våren 2006.
och istället för att erkänna att du hade fel så fjantar du nu enbart runt.

Västgötskan sa...

Nej, om du läser det igen hade jag ingen intension att få det till att det var alliansens politik som gjorde att de fick avslag.
Däremot är de inte kända för att underlätta för personer som går på olika bidrag (däribland sjukpenning).

Precis som jag skrev tidigare: Hade varit kul att sitta med på det mötet, med nuvarande socialförsäkringsministern bara för att höra hur hon lägger fram detta till FK!

Lägg inte ord i min mun är du snäll.

Micke sa...

Så här skrev du:
"Jag hade gärna velat vara en fluga på den väggen, med tanke på att det är denna regeringen som gett FK direktiv om att minska antalet sjukskrivningsdagar..."


Något som inte var sant. Direktivet att minska antalet sjukdagar gavs av förra regeringen.

Så varför ens dra in denna regering när direktivet gavs av förra regeringen, samt att händelserna utspelade sig under förra mandatperioden?

Varför inte bara erkänna att du utgick ifrån att händelserna utspelade sig under denna mandatperiod?

Trist att du inte står för dina misstag.

Ulla-Bella sa...

Heja,Heja........fan vad ni är bra...kram på er alla.