Min träningsblogg - Rund är också en form!

tisdag 31 mars 2009

Ni har näsa och smaklökar. Använd dem!

Människor är ju lite lustiga: "Nej, men oj då! Den här oöppnade mjölken gick ju ut igår. Den måste jag genast slänga".
Känner ni igen er? Skärpning i så fall! Ni vet väl att bäst-före-datum är en REKOMMENDERAD datum? Att mjölken inte blir dålig i samma ögonblick som klockan slår 00:00!

Att mer än varannan svensk tror att maten inte går att äta efter att den har "gått ut", är häpnadsväckande stor siffra! Hur hade ni gjort om ni hade levt innan tetrapackens och datumens intåg? Nej, öppna era sinnen!



SvD

8 som har tyckt till:

Anaiah sa...

Helt rätt! Min sambo är hopplös och vill gärna slänga mjölken, smöret och äggen dagen innan de går ut.

Själv litar jag på mina smaklökar och vet att man inte kan bli magsjuk av gamla mjölkprodukter, det enda som händer är att de börjar smaka och lukta konstigt/illa.

Ägg kan man ju dessutom spara i över en månad efter utgångsdatum, de är ju sina egna konserver! Det lärde jag mig på hemkunskapen och ännu har det inte slagit fel i alla fall :)

Anjo sa...

Tack!!

Alexandra sa...

Så rätt

Jempa sa...

Samtidigt tror jag sinnena lurar varandra lite. Ett sinne, synen, säger att mjölken har gått ut för det står så på förpackningen, så då tror jag lätt det smittas till lukten så man tror att det luktar lite surt fast det egentligen inte gör det..

Dino78 sa...

Jag skulle aldrig falla mig in att dricka mjölk som gått ut. Så löjlig är jag.
Däremot bakar jag alltid på det.
Fast jo, jag kan erkänna tt jag faktiskt kan dricka mjölk som gått ut med EN dag, omd en varit oöppnad. Och om det inte är sommar.

Unknown sa...

du har helt fett rätt...

min sambo är livrädd..gaahh...den gick ut idag kl 12:09..släng den..
nej men allvarligt..sniffa till dig och besluta själv..vissa produkter kan ju faktiskt stå en vecka till..(Beroende på produkt..)

Vill påminna om smyckes partyt på tisdag..

Ha en bra dag.. // Maria

Gin/Ginny sa...

"bäst före" är just _bäst_ före.. men "sista förbrukningsdatum" är jag stenhård på däremot.. som sagt. Öppna sinnena!

Alfahannen sa...

Min äldsta dotter är en datumterrorist av värsta sort.

Ibland kommer jag hem från jobbet och finner halva kylskåpet tömt p.g.a att hon drabbats av stora datum-skälvan.

På erbjudande köper man ju ibland dubbelt av något, t.ex köttfärs, och fryser ner den andra som den är. Tar jag upp den ur frysen och ställer fram den för tining och glömmer meddela henne om det så är den garanterat slängd inom några timmar. Baskade unge!