Min träningsblogg - Rund är också en form!

söndag 29 mars 2009

De över 65 år ska fortsätta köra bil...

Det tycker Jan Söderström på SKL. Han säger att äldre är en relativt säkra i trafiken. För det första; Vad innebär "relativt säkra"...?

"Äldre bilförare är mer benägna att förändra sin körning genom att undvika svåra körsituationer som rusningstid, mörker, dåligt väglag, etcetera. Den här anpassningen av körförmågan är mer tydlig efter 75 års ålder. Äldre bilförare har i allmänhet en mer realistisk uppfattning om sin egen körförmåga än unga förare, vilket medför att de generellt blir mer försiktiga och hänsynsfulla."
- Det kan ju diskuteras. Mer försiktiga, ja. De ligger ju ofta i 60 km/h på 90-väg. Men menar man att detta är säkert, för trafiken i allmänhet?

"Som äldre bilförare bör man vara särskilt noga med vilken bil man kör. Det räcker inte att byta sin tio år gamla bil mot en ny, som har mångdubbelt bättre krocksäkerhet. Man bör dessutom gå över till automatisk växellåda – manuell växling är inte längre att rekommendera för bästa möjliga trafiksäkerhet."
- Om de nu är så bra bilförare, varför skulle något så simpelt som en manuell växellåda, gör att trafiksäkerheten blir sämre?

Jag har sett mycket på mina resor till jobbet. Pensionärer som: genar i skarpa kurvor, kör ut på motorväg i FEL riktning, har svängt in mot trafiken i en rondell, legat på vänster sida över ett backkrön, backat på huvudled när det kommer bilar bakom. You name it! Det är ett under att det inte händer mer olyckor på vägarna!

Det största problemet med äldre bilförare (70+) tror jag är att de sällan uppdaterar sina kunskaper, vad gäller trafikregler, nya skyltar osv.
De kollar sällan sin syn och hörsel, vilket innebär att de knappt varken hör, ser eller förstår skyltar, när de är ute i trafiken. Att de kör i 10-15 km/h i innerstan kanske man ska vara glad för. För när (inte om!) de så småningom kör på någon, så blir skadorna förhoppningsvis inte så allvarliga.

De må hända att statistiken inte visar att de är med i så många olyckor. Jag är dock personligen övertygad om att de ORSAKAR fler olyckor än de själva är inblandade i...

5 som har tyckt till:

bagerskan sa...

Nej, nej, nej...
Tvärt om snälla!! Låt folket få ta om körkortet när dom passerat en viss ålder, håller klart med dig om att äldre inte ska ha i trafiken att göra...!!

Karin

Anaiah sa...

Jag tycker att bilförare över 65 ska testas regelbundet. Reaktionsförmåga, syn, hörsel. Klarar de inte testet dras körkortet in.

Vi har vänner som frontalkrockat på en bro med en äldre man som fick för sig att göra en U-sväng mitt på bron för att han hade kört fel och det fanns ju 4(!) filer att välja mellan så han verkade inte fatta att det var enkelriktat.

Min 86-årige morfar envisas med att köra bil fortfarande och min mor har vid flera tillfällen fått ta tag i ratten när morfar varit påväg att göra farliga saker. Andra saker har hon inte kunnat påverka (som när han kört mot rött osv).

Han skulle INTE ha körkort egentligen, men erkänner han att han är en sämre förare? - Nej, inte då!

Tove Kungsholmen sa...

Fast nu generaliserar du väldigt grovt, farligt, farligt!

Västgötskan sa...

Tove:
Jo, jag vet att jag gör det. ;-)
Men otroligt många (statistisk sett, stämmer inte mina upplevelser med SKL:s) så därför är jag övertygad om att pensionärer orsakar fler olyckor än vad som finns i statistiken.

Alt. att de gör FARLIGA MANÖVRAR i trafiken, som tack vare andras snabba reaktioner inte VISAR SIG i statistiken!

Sen finns det säkert en och annan pensionär som kör ok, det ska jag inte ta ifrån dig. :-D

Gurtah sa...

Inte allt för länge sedan jag såg en pensionär stå först vid ett rödljuse. När det blev grönt accelererade nämde pensionär iväg, för att sedan nästan tvärnita för en gångare på andra sidan korsningen (som står och väntar på att få grön gubbe). Bilen bakom visade imponerande snabb reaktion och hann stanna. Men bilen bakom den hann det inte. Resultatet i statistiken: Pensionären kör iväg som en säker förare, medans två medelålders personer hamnar som trafikfarliga.
Har sett flera liknande situationer där försiktigheten, rädslan och okunnigheten blir en trafikfara för många runt omkring. Bilen som ställer till alltihopa åker vidare utan att ha märkt något. Medans de runt omkring får betala för den oskadda bilens dumheter.