Min träningsblogg - Rund är också en form!

måndag 16 mars 2009

6,5 års fängelse för 24 års lidande..?!

Idag börjar rättegången mot Josef Fritzl. Han som hävdade sig vara en "bra pappa"...
Att de skyddar Elisabeth Fritzl och de andra barnen från media och papparazzis förstår jag till fullo. Men varför skydda Josef? Han ska få gå in bakvägen. Varför? Låt honom inse vad det är han har gjort. Låt media få honom att inse att han INTE är den "bra" pappan han själv har uppfattningen om att vara!

Jag låter kanske elak, men finns det någon som har någon sympati för den mannen? Att han blev slagen av sin mamma som barn kanske förklarar en del. Men det rättfärdigar ändå inget av det han har gjort!

Det som jag har ännu mindre förståelse för är lagen. Blir han dömd till 15 års fängelse, kan han komma ut efter halva tiden för "gott uppförande" (minus det året han nu suttit häktat) dvs. 6 1/2 år.
6 1/2 år för det han har utsatt Elisabeth och de andra för i 24 ÅR?! Världen är fullständigt, jävla skev!

Bara det faktum att nynazister protesterar över Österrikes sätt att skydda Fritzl, säger en del. Han är helt enkelt allra LÄNGST NER I KEDJAN! Där han (enligt mig) hör hemma!
En person alla kommer se ner på, även inne i fängelset. Hoppas du tycker det var värt det, Josef...

9 som har tyckt till:

Jempa sa...

Håller helt med.. Däremot så är han ju som sagt värlens mest hatade man som dragit skam över hela deras land, så SKULLE det bara bli 6,5 år, så kommer han nog ändå få genomlida ett helvete som skulle kännas som hundratals år.. Frågan är om han ens kommer levande därifrån, han är ju över 70, gubbjäveln.

whatthefuckdotcom sa...

6½ år!!! Det är ju vansinne!

Anonym sa...

Håller med, det är äckligt. Hur emot dödtraffet jag än är kan jag ibland tänka att han inte förtjänar att leva. Jag tror och hoppas med hela mitt hjärta att straffet blir hårdare än så.

Daniela sa...

Såna där borde skräpphängas och lite till. Sedan slängas i finkan med "busar" som kan "ta hand" om honom.. I MÅNGA år!

Dino78 sa...

Jag tycker inte man kan skylla vidriga handlingar på vad som hänt i ens barndom.
Jag blev misshandlad - därför misshandlar jag.
En sån sak kan jag inte riktgit förstå...ville man bli misshandlad? Eftersom man tycker det är helt okej att göra samma sak mot sina egna barn?
Får den här vidriga mannen fängelse så kommer han bli ihjälslagen i fängselet. På något sätt.
Jag är en sån där sjuk person som är intreserad av seriemördare och en vid namn Jeffrey Dahmer blev ihjälslagen i fängelset med en kvast. Ingen kommer sakna Josef Fritzl om han dör. Ingen.

Alfahannen sa...

Svårt, för att inte säga omöjligt att sätta sig in i hur en sån människa funkar och tänker. Ett fängelsestraff kanske inte ens bekommer honom det minsta. Risken är ju att han är så knäpp att han aldrig ens inser vilket fruktansvärt brott han har begått. Hälften av 15 är 7,5 ;)
Nå, när han väl friges (gammal och stapplig), sätt in honom på ett ålderdomshem som sköts av Nurse Rachel (Gökboet). Det skulle borga för att han får ett elände resten av sitt usla liv. Eller bara skjut den fan och släng honom i ett kärr.

Alfahannen sa...

OOOps, my wrong! Jag såg nu vad du menade med 6,5 år...jag är inte bara trög, jag är dum också :)

Anonym sa...

Jag håller med! Ens handlingar är BARA en egna "fel", man kan inte skylla på alla andra. Människan har ju för tusan ett förnuft att använda.

För övrigt gick intervjun jättebra, jag tror jag får jobbet hihi! Tack för de grundläggande tipsen - och frågan kom faktiskt ;)
kram

Västgötskan sa...

Joacim:
Ingen kommentar... Ha ha! :-D

Thowe:
Kul att det gick bra! :-)