Min träningsblogg - Rund är också en form!

tisdag 31 mars 2009

Är det så utbrett som man tror?

Allt man hör om glasbitar i kyckling är lite skrämmande. I och för sig brukar ju media skriva om liknande händelser flera månader i efterhand!
Jag minns när Estonia sjönk (jag höll på att skriva Titanic?!) :-O Då skrevs det om båtolyckor. När branden på hisingen varit, kunde man läsa om mindre bränder tills man var halvt spyfärdig. (Missförstå mig inte! Hemska händelser naturligtvis!)

Jag menar bara; ska man tro att problemet är så utsträckt som det VERKAR vara? Jag har en förpackning med Kronfågels färska filéer i frysen. Vad gör jag? Slänga? Gå tillbaka till butiken och få pengarna tillbaka? Laga mat på den? (Vågar man?)
Och framför allt, hur länge ska man hålla sig i från kyckling i så fall? Jag som ÄLSKAR dessa små fjäderfän. Ja, det är söta även i levande tillstånd! ;-) (Oj, nu fick nog ett gäng militanta veganer en snigel på sitt öga..?)

Slutligen: Om det nu är en/flera PERSON(ER) som saboterat genom att lägga i glas i kycklingproduktionen, så ska de straffas hårt! (Kanske en kyckling med glas som sista måltid?)
Är det någon där ute som stolt sitter och tänker att de gjort något för att skydda oskyldiga kycklingar; tänk på att du/ni skadar oskyldiga människor och barn samtidigt. Är det värt det?



ab, ab, SvD, SvD

4 som har tyckt till:

Moosan sa...

Ja..svårt det där..de kan väl knappast kunna lägga glas i varenda kycklingfilè i hela Sverige?..men de kan ju däremot har kunnat lägga glas i just DIN...
Förresten..nåt helt annat...på din live-traffic-sak,står det att jag är från Bromölla-Skåne..?..Det är jag INTE..utan från Sölvesborg-Blekinge..undrar varför det blir så?..visserligen ligger Bromölla väldigt nära,men det känns inte riktigt rätt ändå ;-)
kram

J.G sa...

Jag skulle inte vara allt för rädd heller, visst det kan vara obehagligt om just du skulle få en glasbit i din kyckling, men hur många har fått det hittils, och hur mycket kyckling har det sålts. Är nog större risk att råka ut för en bilolycka som man brukar säga. Jag är bara lite extra vaksam med kyckling, men kommer att fortsätta äta, eftersom den är billig, god och lättlagad.

Bilmek sa...

Nu börjar de dyka upp glasbitar i kycklingar - färska och djupfrysta, olika fabrikat, i norr och i söder. Vilka gagnar detta? Veganer och köttmotståndare, företagshatare, rättshaverister, personer som söker uppmärksamhet "jag hittade också en glasbit - och får vara med i tidningen"?

Hela historien leder mig osökt till TV-serien "Dubbelstötarna" (80-tal) där en av personerna försöker få skadestånd av en barnmatstillverkare genom att påstå sig ha hittat en glasbit in sitt barns barnmatsburk. Företaget kontrar då med att undra varför personen inte har registrerat att han har ett minderårigt barn boende hos sig och hotar med åtal...

Tiden får väl utvisa vari denna mat-terrorism a la kyckling har sitt ursprung. Risken att drabbas är nog en på miljonen så ingen borde egentligen bli avskräckt... andra risker i samhället är ju betydligt större...

Gin/Ginny sa...

Det sista jag hörde var att det var i påsen det hittats glas. Alltså inte i själva kycklingen! Jag jobbar ju i butik och om det var själva kycklingen borde de återkallat stinas kyckling med, men de har bara återkallat kyckling i påsförpackningar. Alltså Även kycklinglever och lår osv. Men inte stinas.

Så, jag tror nog du kan äta din kyckling utan att vara orolig. Tugga ordentligt bara ;P