Min träningsblogg - Rund är också en form!

söndag 18 oktober 2009

Först läsa och skriva och SEN lära sig andra språk?

Jag läste på text-tv igår kväll att Folkpartiet vill att man ska börja med engelska redan i årskurs ett.

Jag kan inte låta bli att undra; är det inte bra om barnen får lära sig LÄSA och SKRIVA innan de "tvingas" lära sig ett helt annat språk..??

5 som har tyckt till:

BERNERMORSAN sa...

Tycker likadant ett språk i taget. Lära sig sitt modersmål först för att sedan tror jag enklare kunna lära sig andra språk. Jag lärde mig dock engelska som 4åring men då bodde vi där. Men kan inte påstå att jag kan varken svenska eller engelska perfekt.

På min blogg är jag på jakt efter enkla snabba recept på matbröd EJ scones

Ingela sa...

fast barn med föräldrar som talar två olika språk klarar det ju galant. Och efter vad jag hört av barnpsykologer så är det jättebra att börja med språk så tidigt som möjligt, eftersom vi människor får svårare att lära oss det ju äldre vi blir

Kurtson sa...

Kan inte annat än instämma till fullo!

Västgötskan sa...

Ingela:
Att det blir svårare ju äldre vi bli, är det nog ingen som säger emot. Däremot är det ju svårt att genomföra grammatik när de inte ens vet hur svenska språket är uppbyggt.

Känner några som läser både svenska och sitt andra språk (engelska) och det ÄR inte lätt, oavsett vad barnpsykologer säger...

Danitra sa...

Vilket bra förslag!

Vi börjar med språkinlärning alldeles för sent. Ju tidigare man börjar desto lättare har man för att lära sig. Waldorfelever har generellt bättre språkkunskaper (om jag inte minns fel) just för att man börjar med både andra och tredje språk tidigt!