Min träningsblogg - Rund är också en form!

söndag 4 oktober 2009

100 % överreaktion!

SvD:s Inger Atterstam skriver en intressant artikel om Svininfluensans vara eller icke vara. Det är ett faktum att smittspridningen fortsätter att minska, trots att vi inte ens har BÖRJAT med massvaccinationen.

På veckans presskonferens i Rosenbad medverkade Folkhälsoministern Maria Larsson, Generaldirektören för Smittskyddsinstitutet John Carlson, samt Anders Tegnell på socialstyrelsen. Det pratades mycket om vaccinationen som snart kommer påbörjas. Ingen pratade om den nedåtgående spiralen vad gäller antalet insjuknande...
Precis som Inger Atterstam summerar det hela:
"Förmodligen för att det är alldeles för besvärligt och kanske pinsamt att förklara, ett svårsmält antiklimax efter drygt fyra månaders uppståndelse. Hur hanterar man det?"

Det ligger nog något i det...! Hon avslutar dessutom sin artikel med konstaterandet:
"Vi lär heller aldrig då få veta om massvaccineringen för tre miljarder kronor var motiverad eller en gigantisk överreaktion."

Jodå, det vet vi. Media och staten har tillsammans skrämt upp en hel nation till oproportionerliga nivåer! Skandal att slänga ut 3 miljarder av skattebetalarnas pengar, som kunde används till annat. Jag säger (som jag har sagt från början): 100 % överreaktion!

2 som har tyckt till:

Danitra sa...

Fast det vet vi fortfarande int, influensasäsongen är ju långt från över.

Men självklart hoppas jag på att det inte blir värre än så här. Men tänker självklart ändå vaccinera mig eftersom det är omöjligt att veta vad som händer i vinter.

Västgötskan sa...

Danitra:
Förvisso, men jag står fast vid min uppfattning, precis som du vid din. ;-)