Min träningsblogg - Rund är också en form!

måndag 26 oktober 2009

Bussfest - Skäms på er, Wikipedia!

Intressant fenomen att ingen tycks veta vad bussfest är... Eller är det ett "lantligt" påhitt? Ni som bor i storstaden har nog aldrig varit välsignade med detta fenomen?

Jag testade att slå upp det på Wikipedia men där fick jag frågan om jag menade "Buses" och frågan om jag ville lägga upp ordet. Hm...

Bussfest; man blir hämtad med buss vid skolan. Alla (eller i alla fall många) dricker på bussen när den kör iväg i riktning mot "no one knows".

"No one knows"

Efter ca 1 timme (kan variera) blir man avsläppt på tidigare bokad lokal, ofta mitt ute i ödemarken (typ Eggvena) där allt som finns är ett lantgård samt en missionskyrka.
Där festas det hela natten lång, tills bussen kommer och hämtar alla (mer eller mindre) dyngraka ungdomar och kör tillbaka dem in till "stan". Visst låter det fantastiskt? ;-)

4 som har tyckt till:

Ingela sa...

låter som det slår en kväll på Stureplan med längder, faktiskt =)

Tove Kungsholmen sa...

Men det låter helt sjukt! Vem betalar detta? Vet skolan om det? Hem&Skola? Socialförvaltningen? Vaktis?

Mycket bättre att åka runt och dricka snattad gin på t-banan utan specifikt mål. Se sig om i förorten och sen åka hem till sin gata i stan. Tryggt för barnen!

Micke sa...

Nej, bussfester finns inte i de mer civiliserade delarna av landet.

Där var det krogarna kring stureplan som gällde.. och det obligatoriska falsklegget.

Västgötskan sa...

Tove: Ingen aning, om jag ska vara ärlig...