Min träningsblogg - Rund är också en form!

måndag 16 mars 2009

Använd er blogg på "rätt" sätt!

Man kan inte bli annat än förvånad när man upptäcker hur människor använder sina bloggar. Ja, den är till för att skriva vad man själv tänker och känner (om det är det man vill).

Men! Från det, till att skriva om specifika personer och deras PRIVATA angelägenheter är steget långt och dessutom inget annat än jävligt respektlöst!
Även om namn inte nämns är det ett rejält övertramp vad gäller personlig integritet, då man ofta kan räkna ut vilka personer det handlar om i alla fall.

Ännu värre när man inte vet alla detaljer och därför bara förutsätter att man vet vad som har hänt. Journalistik och skrivande i allmänhet, utgår från att man har korrekt information och har kollat upp källan!

11 som har tyckt till:

Lilla jag sa...

Jo jag kan ju hålla med. Den bloggen du syftar på är jag själv omnämnd med namn och det som står är inte sant alls. Men men...vågar man dessutom inte stå för det utan är anonym så visar det bara hur lite man vet om sanningen!
Men har man inget bättre för sig så använder man bloggen till att förtala andra!

Ina sa...

Jag håller med dig totalt, det är som mobbing på nätet, värsta småbarns stadiet...

Anonym sa...

Utan att ha en aning om vad för blogg ni pratar om, så kommer en liten reflektion.

För det första är det fruktansvärt fegt att baktala någon. När denna någon inte ens kan försvara sig, så är det rent kriminellt och fruktansvärt desperat.

Får en känsla av att det handlar om kvinnor som inte kommer överrens. Rätta mig om jag har fel. Men hela saken luktar kvinlig, så kallad, list.

Ibland känner jag att det är en fruktansvärd tur att det inte finns för mycket kvinlig list som styr de olika länderna i världen. Män kan vara fruktansvärt grymma i många fall. Men allt som oftast spelar de ändå både en och två divisioner under kvinnorna i grymhet, "list", rävspel, hitta orsaker (som inte ens finns) till hat och hämd. Framför allt om det råkar vara en kvinna till inblandad.

Som sagt, jag vet inte riktigt vad det handlar om. Men det luktar kvinlig list.

Västgötskan sa...

Lilla jag:
Njae, en kvinna som baktalar en annan. Men du är på rätt spår. :-)

Alfahannen sa...

Hur var Bill Clintons utrikesminister Madeline Albright uttalade sig en gång...

-Det finns en särskild plats i helvetet avdelad för kvinnor som inte hjälper varandra.

Minns inte i vilket sammanhang hon uttryckte sig så drastiskt, men förbannad var hon :)

Anonym sa...

Det borde väl isf tilläggas att blogginnagavaren inte hade något med baktalandet att göra.

Amathea sa...

Inlägget allt gäller är ju faktiskt borttaget eftersom de fick oanade följder.
Folk sårades och därför valde bloggaren att ta bort inlägget!
Tycker jag visar en viss mognad hos bloggaren iaf!

Västgötskan sa...

Joacim:
Ha ha! Ja, det kanske inte är någon dum idé.

A:
Jaså? Om man lägger ut ett inlägg, där man skriver specifikt om två personer och "alla" kan lista ut vilka dessa personer är, så är det inte att baktala dessa?

Amathea:
Förvisso. Men jag tycker man ska tänka efter FÖRE.
Alla har självklart rätt till en åsikt, men inte om man hänger ut specifika personer på nätet!

Amathea sa...

Jag håller med dej.
Jag MÅ erkänna att innan de började trilla in en massa kommentarer så insåg jag inte vilka de handlade om.
Och allt eftersom tiden gick så gick kommentarerna längre o längre ifrån de ursprungliga bloginlägget!
Från relativt sakliga åsikter, till ren smutskastning.
Tycker de är bra att inlägget togs bort till hänsyn för alla.
Och förekom de osanningar så va de väl bäst att dom togs bort?

Jag tycker inte heller att man ska skriva om andra på de viset i en öppen blogg. Men JAG som inte är inblandad förstod faktiskt inte vilka de handlade om först, men de kan ju va min gravida hjärna som spelar mig ett spratt!
För du vet väl att jag är gravid? ;-)

Västgötskan sa...

Amathea:
Jo, nu skiter vi i det. (Förhoppningsvis).

Nja, jag glömmer fortfarande graviditeten med jämna mellanrum. Men nu kom jag ihåg det, eftersom du skrev om magen i din blogg idag. ;-)

Amathea sa...

Åh, du börjar lära dej ;-)