Min träningsblogg - Rund är också en form!

måndag 30 januari 2012

Tänder, tänder, tänder!

Mycket åkande den här morgonen. Först lämna barnen i skolan och sen hem igen. För att vara hemma drygt en timme och så in till stan igen, för tandläkarbesök för lill-skiten.
Sen när började de med 1-årskontoller?? Nu har han ju förvisso redan fått 2,5 tänder, men hade det varit mellansonen som hade blivit kallad vid den här åldern så hade jag sagt:
"- Sorry, inga tänder ALLS att se här!"

Han fick ju sina första tänder strax efter 1 år, den lilla trögisen... Vi trodde, där ett tag, att han skulle bli tandlös för resten av livet! Hi hi!


Ja ja, hur som helst. Det hela gick bra i alla fall. Men tanten fick onda ögat när hon skull kolla på tanden i överkäken.

Hem igen med, inte en utan TVÅ, tandborstar + tandkräm i färgglada färger och om en timme bär det av in till stan igen, för att hämta barnen. Ibland önskar jag att vi bodde inne i stan. Men nä... ändå inte! :-)

PS. En liten fundering som ploppade upp i samband med det här inlägget. Varför använder vi samma ord till så många olika saker...?? Har de som kom på orden så dålig fantasi?
* Vi har tänder i munnen.
* Man tänder på någon.
* Man tänder en lampa.
WHY??



15 som har tyckt till:

Malla sa...

ja det kan man fundera över...men jag har inget svar :P

Milla sa...

Skönt att det gick bra med lillen hos tandläkaren :)
Ha en bra dag!

Unknown sa...

Du verkar ha en fullspäckad dag :-)
Mmm.... tänder är ett konstigt orde. Får inte heller glömma att vi (förhoppningsvis) tänder på männen i våra liv ;)

Hoppas din vecka börjar bra!

Kram

Suzan sa...

Tack för påminnelsen! Ska borsta Franks tänder!=)

Ann-Sofie sa...

när jag försökte lära sambon svenska så var det lite svårt att förklara att det fanns ord som uttalades och stavades lika men hade olika betydelser.
kan ju säga att jag gav upp :)

Carina Sjölund sa...

Det var väl spännande för honom att gå till tandläkaren :)
Kramen♥

Bloggande 4barnsmamma sa...

Sädär brukar ungarna hålla på:))

Jess sa...

Helt klart dålig fantasi! :)

Villa Frejas bokblogg sa...

Och jag funderar vidare; VEM uppfann alla orden? :)

Shamrock sa...

allt för att förvirra omgivningen

4U2 sa...

Vem uppfann alltihop? ;)

Anneli Stålberg sa...

Jag tror att det är för att vi ska bli lite förvirrade och vara tvungna att tänka efter lite. Lite hjärngympa helt enkelt :)

mikael sa...

Funkar det bra med tandborstningen för dina barn?
Eller är det en jobbig procedur varje gång?
Tips på att göra det roligare?

Vår lille kille har inga tänder än men det är på gång.

Nina sa...

...och varför heter saker som de heter och inte något annat? Röd tillexempel, vem och varför heter det röd och inte grön?! :P

På tal om tänder kan jag tala om att jag är LIVRÄDD för att bebis ska besöka tandis vid ett års ålder, iallafall om han fortsätter vara en piraya.. tandläkaren kommer inte ha några fingrar kvar i så fall ;P

Lairama sa...

Tandkontroll vid ett år?
Har jag aldrig varit med om. Det är ju massor med barn som är helt tandlösa då.