Min träningsblogg - Rund är också en form!

tisdag 24 januari 2012

Mitt liv ibland hästar.

Det har alltid funnits och kommer (tragiskt nog) antagligen alltid att finnas fördomar kring hästar och ridsport. Det märktes ju inte minst nu senast, när Rolf-Göran Bengtsson fick ta emot Jerring-priset.
"- Hästen gör ju ändå jobbet".  Jo, men eller hur....??? En väldigt mogen och kunskapsuppvisande kommentar, rakt ut ur munnen på en journalist, år 2012...! Som han förvisso fick äta upp strax efter... :-P

Det är som att säga till en rallyförare att det är bilen som gör jobbet. Hästkrafter som hästkrafter; båda måste STYRAS upp för att man ska få ut maximal effekt och kunna vinna!


Jag kan själv tacka ridningen för mycket. Jag började inte rida förrän som 13-åring, vilket är ganska sent i ridvärlden. Alla dagar (och det blev många!!) i stallet, fick mig att utvecklas något kopiöst som person!

Hästar är inte något som alla kan hantera. Man måste ha mod, styrka, integritet, förnuft och ansvarskänsla. Som osäker, halvslarvig tonåring vad jag TVUNGEN att "växa upp". Jag blev starkare som människa och ibland var stallet den plats som kändes mer som "hemma" än mitt hem (absolut inget illa menat mot min familj!!) 

Utan "mina" hästar hade jag förmodligen inte haft så mycket skinn på näsan som jag har idag. Och kanske inte heller så konstigt att jag drömmer om en egen hästgård. :-) 


8 som har tyckt till:

Milla sa...

Den urbota dumma kommentaren från journalisten fick mig att småle lite :)
Hoppas att det blir en hästgård en dag.Kram

Sahra sa...

Så mycket snappade jag upp min korta karriär i stallet. Visserligen är hästar starka och har en egen vilja, men de behöver en fast hand som styr dem. Jag tyckte det var skitkul att han vann Jerringpriset. Det är alltid någon skidåkare eller simmare känns det som

/Spökmamman sa...

Åh, jag vill så gärna börja rida!! Får man det när man är 30 bast och trebarnsmorsa..? Jag är SÅ sugen, red några år när jag var liten. Är så himla dyrt bara men kanske värt det..? Hälsningar Hon som aldrg kommer försent :)

Malla sa...

jag är rädd för hästar. dom är jättestora! mäktiga.

kattiiiiss sa...

Jag har aldrig ridit men hade en kompis med hästar. Hjälpte till med skötseln lite då och då. Det är vackra djur!

Duktiga Tjejen sa...

Jag red när jag var yngre under flera år, var skötare på en häst, red på landet osv osv, men det var aldrig riktigt min grej... Kan sakna det ibland, men...

h sa...

Hästar är underbara!! :)

Elin sa...

Haha ja det var väl den mest korkade kommentar en journalist har sagt. Jag har ridit sen jag var 4år. Fick tyvärr ta bort min älskade häst för 2 år sedan. Men jag kan ju säga att skulle inte jag jobbat så hårt och kämpat, så hade hästen varit en vilding. Visst gör hästen mkt, men det är vi som formar dom till vad dom blir :)