Min träningsblogg - Rund är också en form!

måndag 2 januari 2012

Bestäm er!

Jag var osäker på om jag skulle lägga detta inlägget här eller i min träningsblogg. Men jag tänkte att de som läser min träningsblogg är redan "träningsnördar"... ;-)

Hur som haver:
Jo, varenda år blir jag tokig. På människor som avger nyårslöften och sen ger upp efter 2-3 eller om man har tur... 4 veckor! Det stånkas, pustas och stönas och i de allra flesta fall går människor ut FÖR HÅRT när de ska börja träna. Det går t.ex. inte 5 min och joggar i 2 min. Utan de springer så fort de orkar i princip, tills de blir yra, högröda och det smakar blod i munnen. Tror sjutton att man ger upp då. Det hade jag också gjort. (Och har gjort tidigare!)

Så snälla ni som avger nyårslöften om att bli hälsosammare. Bestäm er. På riktigt! Det är bara ni som kan kämpa när motivationen tryter. Att säga till någon att träna när de inte har motivation är som att säga till en rökare att sluta röka, när de egentligen inte vill. Det funkar inte.
Och ännu värre. SKIT FULLSTÄNDIGT i såna här så kallade "lösningar"!





Det är det längsta från en lösning som man kan komma...
Over and out, från en smått frustrerad, men välmenande Västgötska! ;-)


29 som har tyckt till:

Petra sa...

Värsta tiden på gymmet är det nu. Alla nyårslöften som håller på i ca, max två månader och sedan lägger av. Du har en poäng med det du skriver.
Kram

Jess sa...

Avger aldrig nyårslöften, det håller inte i längden.

Tänkte på det när jag var på gymmet härom dagen så lite folk det var. Nu vet jag att det kommer invaderas av nyårslöftare som sedan kommer sluta i mars april. Då får man ha gymmet själv igen!

Västgötskan sa...

Petra & Jess:
Jo, ska man se det ut "ego-synpunkt" så längar jag ju till mars när det är lugnt så man kan tränar ordentligt igen, utan trängsel! ;-)

Cissi sa...

Helt rätt, därför försöker jag del upp löftet lite i år.. Börjar med att äta bättre så att jag ens orkar börja träna i nästa kvartal... ;)

Milla sa...

Helt rätt.
God fortsättning.
Milla

kalebass sa...

Ni vet väl att det bara finns ETT sätt att gå ner i vikt.
Jo, äta MINDRE och RÖRA på sig!
Lätt som en plätt..?

äppelblomman sa...

Sa sant som de är sagt!!
Jag tror på små mål i taget! Jag ska börja springa snart har jag tänkt. Mitt mål är att orka 1,8 km de första veckorna o sen öka på!
Ja dessa tidningar blir man knäpp på:-(
Kram K

h sa...

Håller med...bättre att det tar tid och att man sen kan hålla sig hälsosam än att det blir jojobantning/träning av det hela.

Duktiga Tjejen sa...

Skriver under på det! Jag har tränat på Friskis sedan jag var 16 och hatar tiden efter nyår och sommaren... Suck!

Malla sa...

bra sagt! om man är otränad kan det dessutom räcka med att gå 15 min och sen vända, till att börja med :)
många bäckar små....

Ceciliah sa...

Eller huuuur! Det finns inga kvicka snabba lösningar! Det handlar om långsiktighet och att vara hälsosam! Säger jag som gick ner i vikt med xtravaganza.... Men för mig var det ett sätt att gå ner kilona och kunna på börja resan mot att hålla mitt långsiktiga mål. Vilket jag nu jobbar på hela tiden.

Shamrock sa...

Varför inte lägga inlägget i båda bloggarna

Grabben i bloggen bredvid sa...

Ni som gymmar får väl marknadsföra Runners utmaning om att träna varje dag (helst löpning). Då får man ju förhoppningsvis ut dom i löparspåret.

http://www.runnersworld.se/artiklar/vi-utmanar-dig.htm

Therese - Lotusmamma sa...

MYCKET KLOKT inlägg!! Du har så sköna inlägg så jag var tvungen att lägga in dig i min blogroll på min blogg! =D
Ha det gott så länge!

Västgötskan sa...

Cissi:
Bra att ta en sak i taget! Det gör också många fel. De börjar träna hårt och äta rätt samtidigt och tröttnar. Börja med kosten, helt rätt. Lycka till! :-)

Kalebass:
Jo, det är ju det som är "grundekvationen". Men samtidigt kanske man inte nödvändigtvis tränar för att gå ner i vikt? ;-)

Äppelblomman:
Lycka till! Känns det för tufft så lägg in en gång-paus. Bättre det än att må illa när du är klar (till att börja med). :-)

Malla:
Exakt!

Ceciliah:
Det funkar säkert för en del att "rivstarta". Men man måste i grund och botten ändå vara motiverad att ändra sitt livssätt, inte bara gå ner 10 kg och sen leva som tidigare. Men du verkar ju ha lyckats. Skitbra jobbat! :-)

Grabben i graven brevid:
Jag såg utmaningen, men jag tycker vilodagar är att föredra för att inte skada sig. Men det beror ju på hur vältränad man är och hur man lägger upp träningen förstås. :-)

Therese:
Vad kul att höra att du gillar den. Tack! :-)

Susjos sa...

Ja, det är trist att folk inte fortsätter träna hela året..och gör det rätt :)
God Fortsättning!!

Fru Gårman sa...

Jag löser problemet genom att inte ge nåt nyårslöfte! :D

KaosJenny sa...

Ha Ha, bra skrivet och nä, jag har nyårslöften som jag verkligen vill jobba för (eller emot)... men där ingår inte träning och inget gå ner i viktande heller... KRAM

Lippe sa...

Man ska se det som en livsstil, inte bantning!
Jag har sedan min op gått ner ca ett kilo i månaden och det är plågsamt långsamt om det är gå ner i vikt man vill, men hållbart!!
Jag skaffar mig ett liv som jag kan leva, med träning och mat som passar mig. Min motivation var inte att gå ner egentligen utan att bygga muskler och balans och då kommer det andra på köpet liksom. Och nu när jag gått ner ca 6 kilo känns det nästan som om det kom gratis!! ;)

Barnens Hjältar sa...

Jag har en utmaning till dig på min blogg!

Villa Frejas bokblogg sa...

Så här års är jag extra glad att jag inte tränar på gym ;)
Jag tar mina långa promenader i stället... och rider (fast gör just nu ett uppehåll).
Kram.

LillaTuss sa...

Värsta hysterin nu. Överallt. Glad jag har semester så jag slipper höra galningarna på jobbet.

Har inte och kommer inte avge några löften... men jag ska FÖRSÖKA röra mig mera och bli bättre på att äta lite mindre. Men jag lovar inget.

Fru Lindholm sa...

Helt rätt! jag ska iväg och träna ikväll och jag fasar redan för det med tanke på alla nyårslöften som kommer att vara där. Det var så skönt att träna i mellandagarna och veckan innan jul att det nu kommer att bli helt galet garanterat.

Barnens Hjältar sa...

Haha, jag HAR bestämt mig. Jag skall INTE träna. Just på grund av att jag tycker det är så jäkla tråkigt att jag tröttnar efter ett tag :P

Nina sa...

BRA inlägg!! Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att de som ger sig nyårslöften att bli mer hälsosamma och som kanske tyvärr ger upp och tröttnar efter ett tag är värda en liten guldstjärna ändå... de försöker ju iallafall! (men det är lätt för mig att säga som har min plats på de pass jag vill gå på, dvs. de jag själv instruerar!)Visst, det bästa vore såklart att alla tränade tre-fyra gånger i veckan, åt jättehälsosamt hela tiden och inte lät sig luras av tidningarnas "fixar", men hellre träning några gånger än inga gånger alls! Har de väl kommit till gymmet är det ju iallafall enklare att få dem att stanna kvar än innan de är där alls!!! Sedan är det helt sjukt att tidningarna kan köra bantningskurer som stora dragplåster jämt och ständigt... eller det mest sjuka är kanske att det funkar, att vi påverkas så av vad som skrivs i tidningarna! Men som sagt, ett klokt inlägg om en oklok situation! =)

desperat hemmafru sa...

Jag tillhör nog inte den extremaste gruppen, men är nog ändå den där som gärna kommer efter nyår och/eller efter sommaren. Är jag en dålig människa då? Jag gör i alla fall så gott jag kan, vilket tyvärr inte är gott nog... Och visst gäller det att "bestämma sig". Men samtidigt - vem av alla oss tjockisar har bestämt oss för att bli tjocka??? Jag tror inte jag känner en endaste en. Själv var jag riktigt smal ända upp vuxen ålder. Olika omständigheter har gjort att jag sakta men säkert lagt på mig kilo efter kilo. Jag vill inget hellre än att bli av med dem. Och försöker frekvent åtminstone varje ny måndag, varje ny månad och varje nytt år... Förstår att det är jobbigt när ens träningspass fylls med en massa otränade människor som ändå snart kommer att lägga av. Men jag tycker samtidigt som Nina att man kanske skulle hejja på dessa stackars individer lite extra. Fy fasen vad jobbigt det är att motivera sig att gå till gymmet och visa upp alla bilringar. Man borde ta mig f-n få både betalt och tapperhetspris i dessa tider, när det är så himla uppenbart att man är en totat misslyckad person som inte ens lyckats bestämma sig.

Västgötskan sa...

Desperat hemmafru:
Nej, man är absolut ingen sämre människa för det!

Sen finns det självklart människor som gått upp i vikt av olika anledningar; både psykiska, men framför allt fysiska som gör att det är extra svårt att bli av med kilona. T.ex. sköldkörtel-problem.
MEN. Det är ändå väldigt många som tränar 1 månad av årets 12 och som samtidigt som denna träning, lägger till nästintill svältkost. Och så förstår de inte år efter år varför det misslyckas...?

Jag såg en läkare som svarade på frågor om bl.a. kost och nyårslöften på tv4:as nyhetsmorgon imorse. Han sa något mycket klokt:
"- Man kan gå ner i vikt av en prinsesstårte-diet också! Om man bara äter lite mindre än man förbränner".

Så är det ju. (För de allra flesta). :-)

Västgötskan sa...

PS. Och vad gäller att det är skönt när "dessa människor" ger upp och försvinner från gymmet; det var sagt lite med glimten i ögat. Klart det är skönt. Men samtidigt hoppas man ju att fler skulle fastna för sin träning på ett mer långsiktigt sätt! Missförstå mig inte. ;-)

desperat hemmafru sa...

Nej, jag fattade ironin! :-) Ville bara ge ett "desperat ansikte" på en av alla dessa stackare... Inte för att jag köper veckotidningar med bantningstips och inte för att jag är förvånad över vissa bantnings- och träningsresultat. Men kanske just för att vi är så många "desperata" som ändå försöker och försöker. Tänk att man kan livnära en hel tidningsindustri genom att bara trycka på människors "ångestknappar". Herre jösses vad jag längtar efter min gamla smala kropp!!!