Min träningsblogg - Rund är också en form!

fredag 13 januari 2012

De hänvisar till skolplikten. Men vad har förändrats?











Skolorna har blivit hårdare när det gäller att bevilja ledighet mitt i terminerna. Detta skriver  DN om idag och vi föräldrar fick även höra det på senaste föräldramötet av skolans rektor.
Som förälder tycker jag fortfarande att många frågetecken kvarstår. Ok, de kommer bedömma det från fall till fall, men baserat på VAD? Vad är det som kommer ligga till grund för att mina barn ev. får nekad ledighet i en vecka?

Personligen ser jag inte problemet? Särskilt inte i de lägre årskurserna. Att vara borta 5 dagar  på en hel termin är knappast märkbart och hur svårt är det att arbeta in det de har missat de 5 dagarna?? Det känns som att det ligger något helt annat bakom beslutet, men jag har svårt att förstå vad?
Vad har förändrats? De hänvisar till skolplikten, men den har ju funnits hur länge som helst (beroende på till vilken grad). Vad har förändrats?


Jag tror ju inte att en familj som har bokat resa (nej, jag förstår också att man inte ska boka en resa innan man fått beviljat ledighet!) kommer avboka den. 
Någon mer än jag som gissar på att sjukanmälningarna kommer öka? Någon som vill sätta emot?

Och sen får vi ju inte glömma; Herregud, vad lär man sig om ett land genom att åka dit, när man kan sitta i skolbänken och LÄSA OM DET?? :-P



25 som har tyckt till:

♥ Sojka ♥ sa...

haha ja jag funderar på det. ;)

Anonym sa...

Vad jag reagerade på när jag läste om detta var att skälet till att åka iväg när det är billigare resor inte kommer att beviljas. Ja, se där fick man till ännu en klassskillnad.
Bra jobbat, regeringen. Grrr...

desperat hemmafru sa...

Jo, att få möjligheten att åka utomlands är himla bra, det kan jag intyga! Fast jag uppfattar det som att fler och fler familjer lägger sin semester under terminstid, eftersom det ofta är billigare resor då. Jag tror att detta kan vara problemet. Att man allmänt börjar "luckra upp" skolplikten. Folk tar ledigt från skolan när det passar. Och ska man bedriva en seriös verksamhet som bygger på att eleverna är där, ja, då är det ju ganska lämpligt om någon kommer...

Sedan läste jag någon artikel eller blogg där man tycker att det är upp till varje förälder att bestämma det där med skola alt. hemundervisning. Det tycker nog inte jag.

Och om sjukskrivningarna kommer att öka? Japp, det tror jag med. Tyvärr.

♥ Sojka ♥ sa...

Tack! :)
kram

Barnens Hjältar sa...

Det är den där jäkla Björklund och hans majorsfasoner.

Nä ett jäkla överförmynderiande är vad det är. De ställer krav på både elever och lärare som är helt orimliga med de resurser som finns. Man borde göra revolt. Mängder av barn (och lärare) blir utbrända pga prestationskrav. Så skall det inte vara!!

Lairama sa...

När det gäller de lägre skolåren är det bara löjligt. Som Fruntimret säger kommer det förmodligen öka klassklyftorna eftersom vi med lite pengar inte har råd att åka under loven.
I de högre klasserna däremot är fem dagar oerhört svårt att ta igen. Bara att vara sjuk en dag ger barnen ångest eftersom de vet att det blir långa nätter framför skolböckerna. Högstadiet är mycket svårare och hårdare nu än när jag var tonåring.

Trillingnöten sa...

Hmmm. Nu kommer en lärare här :) Och visst, fem dagar LÅTER inte så mycket, men faktum är att 5 dagar i år, 5 dagar nästa år, 5 dagar året där på (många åker ju varje år eller t o m två gånger per år). Det betyder på 9 år minst 40 dagar. 40 dagar gånger ca 8 timmar. Det är många timmar. Sen är barnen sjuka, missar där...mål att uppnå i åk 3, betyg från åk 9. Många av mina elever har åkt utomlands (nu är de ju från andra länder och hälsar på släkt) 1-2 månader under skolåret (inte vanligt, jag vet, men det händer). Speciellt i det lägre åk missar man mycket. En elev lär sig läsa och knäcka koden, ibland från vecka till vecka och då skjuter det igång och de börjar läsa! Sorry :)

cypernpia sa...

Hej! Börjar med att säga att du har en härlig blogg=)) Tack för att du tittade in på min sida;) Håller med dig helt när det gäller beslutet om ledighet i terminen:((( Vi åker utomlands minst 1 gång/år och har alltid fått ledigt från skolan för vår dotter:)) Men nu har det även här tagits upp om att resor ska förläggas till ledig tid från skolan. Men hallå! Om man åker 1 vecka under terminen så skicka med lite läxa då, för så mycket tappar dom inte på 1 vecka!!! Aja, bara för det så åker vi 3 veckor i sommar hi hi=))

Nea sa...

VAD som ligger till grund för beslut om ledighet är ganska enkelt, det är ditt barns resultat. Ligger barnet i framkant och har goda chanser att uppnå målen för sin årskurs kan det vara okej med ledighet. Har barnet däremot svårt att klara målen är det inte rimligt att åka på semester. Det säger ju sig själv egentligen.

kattiiiiss sa...

Har man barn som nästan aldrig är sjuka iheller så borde det jämna ut sig ;-)

Ezter sa...

Jag måste hålla med Desperat hemmafru och Trillingnöten här. Sorry... Men skolan är ett arbete, man kan ju inte stanna hemma från jobbet när man behagar. Är semestern slut så är den.

Västgötskan sa...

Trillingnöten:
Självklart ska man vid beviljning se till hur barnet ligger till. Men jag har svårt att se att det inte går att "läsa ikapp" hemma. Särskilt inte när det låg- och mellanstadiet.

Nea:
Och vad gäller artiklarna i tidningarna känns det som att chefer och skolor uppmanar "snälla" rektorer att säga nej oftare. Rent generellt kan man ju inte bara be dem säga nej?! Som du säger, borde det ju ligga till grund HUR DET GÅR FÖR BARNET. Inte bara för att man "kan" säga nej.

Det är ju inget i skollagen som har ändrats, vad gäller ledighet. Det enda som skiljer är att det numera är rektorn som har makten att bevilja eller avslå en ansökan. Själva grunderna är detsamma som förut. (Nu när jag har läst på).

Västgötskan sa...

Ezter:
Fast där är det ju en jäkla skillnad. Du har betydligt flexiblare ledighet som arbetstagare! Känner du att du vill vara ledig V.9 istället för sportlovet och ansöker om detta i tid och det inte "ställer till" det för arbetsgivaren är det inga problem alls. Du har större möjlighet att vara ledig när du vill.

I skolan handlar det om "inrutade" lov för att någon har bestämt att på sommar, sport-, november- och jullov då ska ALLA vara lediga. Varför?

Arga Anna sa...

Intressant att många sån fullständigt nedvärderar vikten av att vara i skolan för ett barn, framför allt i lägre årskurser. Det är när barnen är små det händer mest från vecka till vecka och de mer behöver guidning i sin utbildning. Ett äldre barn kan däremot ta mer ansvar för sin egna utbildning.

Sedan verkar många ha glömt varför skolplikten infördes i Sverige, för att ge barn _rätt_ till obruten skolgång, för att göra det olagligt för deras föräldrar att hålla barnen hemma för att istället arbeta och tjäna pengar. Det enda som har förändrats är anledningen till varför föräldrarna anser att skolgången är oviktig.

Skulle ni sticka ifrån jobbet bara för att det passar er? Varför är barnets arbetsplats mindre värd? Varför vill ni lära era barn att skolan är något man bara behöver gå till om man inte har något bättre för sig? För det är den signalen många föräldrar sänder ut till sina barn.

Inför böter till föräldrar som missbrukar skolplikten. Om man börjar sjukanmäla barnet istället för att söka ledigt, ja det är väl en smal sak att kolla upp. Sammanfaller sjukdomen med en tidigare nekad ledighetsansökan så krävs det ett läkarintyg för att det inte ska räknas som otillåten frånvaro.

Och handlar det dessutom om gymnasiebarn så räknas det som skolk och de kan bli av med studiemedlet, så frågan är egentligen, hur mycket vill ni föräldrar förstöra för era barn? Både ekonomiskt och moraliskt? Är det värt att resa utomlands varje år om det innebär att barnet inte tar närvaro i skolan på allvar eller om det blir av med sitt studiemedel och återbetalningsskyldig?

Skolplikten ska skydda barnen mot egoistiska föräldrar och det behovet är uppenbarligen större nu än på länge!

Västgötskan sa...

Arga Anna:
Det handlar inte om att skolan inte är viktig. Självklart (!) är den det!
Men att 5 dagar per år är ovärderligt har jag svårt att förstå. Är barnet litet är det väl inte konstigt att föräldrarna tar ansvar för vad som ska göras när barnet missat en vecka (istället för barnet själv)?

Det jag eftersöker är egentligen inte möjligheten att ta ut ledighet UTÖVER skolloven, utan en möjlighet att påverka när skolloven läggs. Precis som vilken semester som helst. För ja, har jag ansökt om semester en specifik vecka, som passar mig, så sticker jag från jobbet.

Chrissan sa...

Man kan blir trött för mindre... hur tänker de?

Chrissan sa...

Oj, nu läste jag alla kommentarer. Vilken debatt det blivit. Jag håller iaf med dig Västgötskan.

Ceciliah sa...

Åh att fröken är sjuk/vabbar och ingen vikarie sätts in (och det mer än 5 dagar per termin) är inget att bry sig om? Vi har tagit ledigt både en och två veckor för att det passat oss i famijen och vårat schema. Det har aldrig varit några problem med att få med sig läxor som barnen får göra. Oftast har de kommit längre när de kommer tillbaka än vad resterande delen av klassen har gjort.

/Ceciliah

Carina Sjölund sa...

Men hur ofta söker man ledigt till sina barn egentligen då?
Tänk då vissa barn som är sjuk jätte mycket, hur ställer dom sig till det?
Tycker faktiskt det har blivit jättekonstigt inom skolan på senare tid :(
Kramen♥ ha en fin dag

Grabben i bloggen bredvid sa...

Härlig debatt. Jag är lite kluven måste jag säga.

Å ena sidan tycker jag att det vore smakfullt om alla barn, precis som Västgötskan var inne på, hade rätt till 10 dagars semester på läsår. Dessa dagar kan givetvis ge olika utbyte, men jag tror att effekten skulle vara positiv i slutänden.

Å andra sidan blir det lite bakvänt om man sätter i system att "alltid" ta en semesterresa mitt i terminen.

Västgötskan sa...

Ceciliah:
Det där är ju katastof! :-O

Carina:
Jag tycker att det är lite samma som att (med risk att trampa på helt andra tår) säga att man inte får 10 minuter rast på jobbet. Men däremot de som röker springer in och ut dagarna i ända.
Så länge man gör sitt jobb (eller sitt skolarbete) borde det inte spela någon roll!

Grabben i bloggen bredvid:
Exakt! Jag tror också att det hade funnits VISSA nackdelar (men det gör det ju med alla förändringar i princip). Däremot hade de inte kunnat säga att barnen inte har uppfyllt skolplikten med X antal dagar/termin.

Arga Anna sa...

Västgötskan, Men alla föräldrar _tar_ inte ansvar för att barnet studerar under ledigheten! Och då det är skolan (och inte föräldrarna) som har ansvar för barnets utbildning och att det inte halkar efter så hamnar merarbetet på en redan tungt belastad lärare om föräldrarna har struntat i skoluppgifterna.

Om du sticker från jobbet utan att ha blivit beviljad semester så finns risken att du inte blir långvarig på den arbetsplatsen.

Men det är synd att många föräldrar inte förstår skillnaden mellan arbete och skola, barnen ska _lära_ sig saker, läraren går igenom saker, prov är vissa specifika dagar, studiebesök är vissa specifika dagar, etc. "Komma-och-gå"-inställningen funkar inte riktigt där.

Och hur mycket semester har ni föräldrar att ta ut egentligen? Konsekvensen av att ni använder semesterveckor mitt i terminerna borde rimligtvis bli att ni inte har kvar till barnens lov och då får de gå ensamma hela dagarna eller vad gör ni då? Skolkar från jobbet för det är tydligen något man bara går till om man har lust, precis som skolan.

Västgötskan sa...

Arga Anna:
Nu pratar jag självklart om BEVILJAD semester! Men min poäng är fortfarande att det ska vara mer flexibelt inom skolan NÄR man väljer att ta ut lovdagarna.

Enligt lag har man 5 semesterveckor, vissa har fler. Men förstår inte hur du menar. Är barnet ledigt mitt i terminen och föräldrarna istället jobbar på lovet (alt. inte har möjlighet/råd att ta ut semester ALLS, för det finns ju de också) så finns ju Fritids. Det kan vara bra om du kollar upp hur verksamheten är uppbyggd innan du lägger ord i min mun. :-P

Nett sa...

Förstår inte detta heller, en unge har ca 15-16 veckors ledighet per år, man kan tycka att nån vecka kunde vara som vår femte vecka och gör sommarlovet en vecka kortare.

Arga Anna sa...

Jag vet vad semesterlagen säger om antalet semesterveckor, men då föräldrar eftersträvar ledighet utanför loven så ger ni onekligen intryck av att ha avsevärt fler semesterveckor än så att ta ut.

Fritidshem har vanligtvis bara verksamhet för barn upp till 12 år så det täcker knappast in alla barn. Vad gör högstadieleven hela lovveckan när föräldrarna arbetar och semestern är förverkad?

Sedan verkar ni verkligen inte ta skolan på allvar om ni tycker att närvaro är så lättvindigt och att all kunskap lika gärna kan inhämtas på annat håll. Hur väl "hjälper" erfarenheten från solsemestern när matteprovet ska skrivas? Kunskap är inte utbytbar rakt av. Och lärarna då? De som har inskrivet i sina avtal att de jobbar fler timmar i veckan mot sina lovveckor? Ska barnens lov vara flexibla så innebär det merarbete för dem? Eller man kanske skulle kräva att föräldrar som vill ta ut extra ledighet utöver loven kommer in och läser med barnen i skolan? Uppenbarligen är en förälder lika bra som en pedagog då en missad skolgång enkelt kan ersättas med lite hemuppgifter som skickas med.

Om alla barn tar lov vid olika tider så kommer lärarna inte kunna hålla genomgångar utan måste ta om allting hela tiden. Och hur ska man lösa det med de nationella proven? För just de dagarna så går det inte att få ut sina lovdagar, men varför ska de föräldrar som vill ha ledigt just dessa dagar tvingas böja sig när andra får ledigt när de vill - bara för att det inte råkade vara en provdag?

Barnens skola är inte likställd med en arbetsplats, deras verksamhet bygger på interaktion med varandra, denna samverkan störs när barnen är borta. En helt frånvaro-fri skola kan man förstås inte uppnå då barn alltid kommer bli sjuka, men man behöver ju inte skapa fler störningsmoment än nödvändigt.

Det är uppenbart att ni inte respekterar skolan utan tycker att den ska serva er med tjänsten utbildning till era barn - när det passar er. Men skolan ska egentligen bara tillgodose det uppdrag den har fått, nämligen att ge barn rätt till en utbildning!