Min träningsblogg - Rund är också en form!

lördag 7 april 2012

Varför är vi så mesiga?!


Jag satt precis och kollade på reprisen av tv-programmet "På bar gärning" på sjuan. Det är fan-i-mej pinsamt hur mesiga vi är i Sverige! :-(

De lät en pappa och senare en mamma "peppa" sina barn på en lekplats. Det hela övergick i mer eller mindre psykisk mobbning och barnen fick höra saker som:
"- Men för fan, kom igen, du är ju helt jävla värdelöst. En stor nolla! Du kan ju ingenting! Du kommer aldrig komma någonstans i livet!!"

Människor runt omkring står och glor men ingen går fram och säger någonting till "mamman" eller "pappan"?! Var är vi på väg? Nog för att man sen innan vet att det är känsligt att säga till andras barn, när de gör något fel, men var sjutton drar vi gränsen?
Om vi inte gå fram när ett barn bli verbalt förnedrad, går vi då fram om någon slår ett barn? Vad är skillnaden??? 


13 som har tyckt till:

Jess sa...

Vi är alldeles för mesiga! Vi måste våga säga till! Jag har sagt till ett antal gånger till folk som slagit sina barn. Fått svar som att det inte angår mig, svarat att det gör det visst!

Bella sa...

Måste se det programmet .

Anonym sa...

Det är helt galet.
Jag är inte sån, det kan jag lova, Jag säger till direkt när det inte är ok och särskilt om det handlar om att offentligt förnedra andra människor. Helt sjukt att folk blundar för sånt!!

kram

madelein - mamma till sex sa...

Jag vågar inte titta på det programmet, jag har såånt jäkla temprament så jag skulle förmodligen kastat något på tv:n :P
Jag är en sådan som inte kan vara tyst men det har du säkert förstått för längesedan :P

Nett sa...

Skrämmande utveckling på hur man fostrar sina barn, det är hemskt även att det finns de som är för mesiga att säga något.

Bloggande 4barnsmamma sa...

Nej. Ingen skillnad ALLS! Förjävligt!

Västgötskan sa...

Nett:
Just i detta fallet var det iscensatt, dvs inte en "riktig" mamma eller pappa. Men visst, det finns säkerligen de som faktiskt uppfostrar sina barn såhär. :-((

Madde:
Ja, så långt har jag förstått. ;-)
Men i detta fallet hade det bara varit bra!

Äppelrosen:
Tycker jag att du ska. Intressant och se människors beteende i olika situationer!

Västgötskan sa...

Stoffisen:
Visst är det galet?!
Tur att det finns fina människor som du därute.

Anna sa...

Det känns som "Svenssons" i ett nötskal. "Sköt dig själv och skit i andra". Jag vill gärna tro att jag skulle gå fram och säga något.

Villa Frejas bokblogg sa...

Jag har inte sett programmet men det låter galet skrämmande.

Hemma på våran gata sa...

Usch och fy! Har inte sett programmet själv mendet förekommer säkert allt som oftas här och var. Jag tycker det är allas vår skyldighet (speciellt om man är förälder själv) att ingripa när barn far illa! Oavsett om det är glåpord i en lekpark, eller nåt ännu värre!
Jag blir arg så jag kokar när jag hör om sånt här. Måtte jag aldrig få vittna till nåt liknande, gu vet vad jag hade gjort!!!
Bra att du belös ämnet :)!
Kram

Gaymasen sa...

Verkligen! Tragiskt att ingen ingriper. Fegt. Har inte sett det, men vill se. Verkar bra.

Och taaack. :))

Nettan sa...

Usch, jag fick ont i magen av det du skrev. Hur kan man säga så till ett barn för det första. Helt jäkla vidrigt. Och helt klart är vi nog alldeles för meisga i vårt avlånga land vad gäller att stå upp mot orättvisor och andra hemskheter. / Nettan